Oplossing lijkt in zicht bij Polynorm

De staking bij de deurenfabrikant Polynorm Bruynzeel lijkt voorlopig afgewend. De vakbonden FNV Bondgenoten, CNV Bedrijvenbond en De Unie hebben gisteren bekendgemaakt weer te beginnen met onderhandelingen over een sociaal plan voor de sluiting van de Zaanse fabriek. Vanavond de bonden weer met de directie om tafel.

,,De directie heeft ons een dusdanig bod voorgelegd dat ik er zelfs vanuit ga dat we vanavond een akkoord bereiken. Mijn leden heb ik in ieder geval geadviseerd voorlopig het actiewapen op te bergen. Ik zie geen haken en ogen meer, waardoor we genoodzaakt zijn acties als drukmiddel achter de hand te houden'', aldus CNV-bestuurder P. de Jong.

Vorige week kondigden de bonden na het vastlopen van de onderhandelingen nog acties voor donderdag aan. De circa 250 werknemers van de deurenfabrikant zouden het werk neerleggen en naar het hoofdkantoor in Bunschoten trekken om een sociaal plan af te dwingen.

Belangrijkste punten in het sociaal plan zijn volgens de bonden onder meer een goede ouderenregeling en een schadeloosstelling voor mensen die ontslagen worden. Deze afspraken zullen ook van toepassing zijn op tientallen mensen die weg moeten door een reorganisatie bij de Polynorm-vestiging in Bunschoten.

De problemen bij Polynorm Bruynzeel zijn begonnen nadat het moederbedrijf het maken van deuren niet langer als een kernactiviteit beschouwt. Polynorm, ooit opgezet als een werkgelegenheidsproject voor werkloze Zuiderzee-vissers is groot geworden met het maken van deuren en kozijnen. Tegenwoordig heeft het bedrijf volledig ingezet op de autoindustrie, waarvoor het één van de toomaangevende toeleveranciers is. Vrijwel alle grote autofabrikanten maken gebruik van de producten van Polynorm, die met de fabrikanten zelf ontwerpt en produceert.

Vorig jaar werd het bedrijf overgenomen door het Oostenrijkse staalbedrijf Voest Alpine. Met de geavanceerde technieken die Voest in de staalindustrie hanteert en de kennis van Polynorm in de autosector is het bedrijf in de autobranche een nog belangrijker speler voor de grote autofabrikanten geworden.