Lagere BTW voor fitness niet naar klant

Fitnesscentra berekenen de verlaging van het BTW-tarief van 19 naar 6 procent nauwelijks door aan de consument. De maatregel, waarvoor 25 miljoen euro op de rijksbegroting is gereserveerd, moest het sporten goedkoper en daarmee aantrekkelijker maken. Uit een rondgang langs fitnesscentra door deze krant blijkt dat dit in de praktijk nauwelijks gebeurt.

Van de 25 onderzochte fitnesscentra in diverse grote steden had er niet één de tariefsverlaging in de prijzen doorberekend. Een woordvoerder van het ministerie van Financiën heeft ,,goede hoop'' dat veel sportschoolhouders alsnog de BTW-verlaging zullen doorberekenen.

J. Warmerdam, fiscalist bij de brancheorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf (MKB-Nederland), deelt het vertrouwen van Financiën niet. ,,Het moment is een beetje voorbij. Alle sportscholen hebben hun prijzen inmiddels vastgesteld. Het zou raar zijn om daar nu ineens iets aan te veranderen. Bovendien zijn ze er niet toe verplicht.'' Warmerdam noemt de maatregel een gemiste kans en zonde van het geld. ,,De sportschoolbranche is volgens mij geen noodlijdende bedrijfstak.''

R. Fahrner, bedrijfsleider van de Amsterdamse sportschool A Bigger Splash, zegt nooit bericht van de overheid te hebben ontvangen over de BTW-verlaging. ,,Wij hebben het uit de krant vernomen.'' Zijn sportschool gebruikt de lastenverlaging vooral voor de aanschaf van nieuwe apparatuur. ,,Zo komt het onze klanten ook ten goede, we verhogen zo de kwaliteit van onze dienstverlening.''

Volgens MKB-Nederland is de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) medeschuldig aan het ,,mislukken'' van de maatregel. De NMa maakte bezwaar tegen een brief, opgesteld door MKB-Nederland en branchevereniging Fit!vak, waarin de sportscholen werden opgeroepen de tariefsverlaging in de prijzen door te berekenen. Volgens de NMa neigde de inhoud van de brief naar ,,sturing van bovenaf'', en dat is volgens de mededingingswet verboden. In een afgezwakte versie van de brief kwam de boodschap volgens beide organisaties ,,niet krachtig genoeg over''. Volgens Warmerdam is de NMa haar doel voorbijgestreefd. ,,Dit is niet in het belang van de consument.''