Inkt nodig tegen winkeldiefstal

In 2001 werd in Nederland voor 410 miljoen euro uit winkels gestolen. Dat is gemiddeld 25 euro per Nederlander per jaar. In alle Europese landen wordt veel gestolen. Het Centre for Retail Research (CRR) meldde dat de Europese detailhandel in 2001 door diefstal 23,8 miljard euro aan omzet is misgelopen. Dat is 1,42 procent van de totale omzet, gelijk aan het Nederlandse percentage. Dat lijkt weinig, maar het is bijna de helft van de ongeveer 3 procent nettowinst die de meeste winkeliers maken.

De Projectgroep Aanpak Winkelcriminaliteit pleit voor een harde repressieve aanpak en een hoge pakkans. Nu worden ook winkeldieven die opnieuw worden betrapt, steeds weer vrijgelaten. De politie heeft helaas te weinig mensen om adequaat te kunnen optreden. En het winkelpersoneel mag het niet, omdat het risico van letsel veel te hoog is.

Als een oplossing wordt soms bronbeveiliging voorgesteld, die ervoor zorgt dat het alarm afgaat als je iets onbetaald uit een winkel meeneemt. Een duidelijk zichtbare tag of strip vertelt de consument en de dief dat er een beveiligingssysteem in de winkel aanwezig is, hetgeen zou moeten afschrikken. Maar uit verhalen van winkeliers en leveranciers blijkt dat geen van deze systemen waterdicht is.

Het Platform Detailhandel stelt voor om onzichtbare bronbeveiliging te gaan inzetten. Maar als ik het goed heb begrepen weet niemand waar de bronbeveiliging in het product of de verpakking zit, omdat het door de fabrikant op een onzichtbare plaats wordt aangebracht. Bij binnenkomst van het product in de winkel wordt de beveiligingsstrip geactiveerd. Bij het legaal verlaten van de winkel wordt deze strip gedeactiveerd. Verlaat het product dus illegaal het pand, dan gaat het alarm van de poortjes bij de uitgang af.

Deze technologieën zijn echter nog niet betrouwbaar, laat staan klantvriendelijk.

In het bankwezen is jaren geleden een creatieve oplossing gevonden die nog steeds werkt. Geld wordt succesvol vervoerd in zogenaamde verfplofkoffers, die bij illegale opening het geld onbruikbaar maken. Overvallen op geldtransporten komen sinds de invoering van dit soort koffers nog maar zelden voor. In de kledingbranche bestaat er al een tag met een inktpatroon. Die blijkt al even succesvol te werken. Op die manier kan gewerkt worden aan een preventief beleid.

Drs. Anneloes Nieuwenhuizen is communicatie-adviseur.