IHC doet in scheepsbouw en offshore uitstekende zaken

IHC Caland (scheepsbouw en technologie voor de offshore) heeft in 2001 een uitstekend jaar gehad. Het bedrijf maakte vorig jaar een winst van 80,6 miljoen euro, een stijging van bijna 7 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Voor dit jaar verwacht IHC een verdere stijging van de winst. Dat heeft het bedrijf gistermiddag bekendgemaakt.

IHC Caland denkt dat de winst dit jaar, behoudens onvoorziene omstandigheden, 20 procent hoger zal uitkomen ten opzichte van 2001. De winst zou daarmee stijgen naar een bedrag van ,,tenminste 96 miljoen euro''. Afgelopen jaar stelde IHC de winstverwachting in de loop van het jaar naar boven bij. De winst per aandeel steeg verhoudingsgewijs minder (met 7 procent), omdat in oktober 2001 meer aandelen zijn uitgegeven. Het geld dat daarmee is opgehaald, is gebruikt voor de herfinanciering van de overname van branchegenoot Atlantia.

IHC ziet voldoende redenen om ook dit jaar positief in te schatten. De orderportefeuille staat op een recordhoogte. Er staat voor 2,2 miljard euro aan bestellingen in de boeken. Het leeuwendeel daarvan, 1,6 miljard euro, is toe te schrijven aan de offshore-sector. IHC bouwt ondermeer drijvende platforms voor olieopslag, meestal omgebouwde supertankers.

Toch waarschuwt het bedrijf dat het enige tijd duurt voordat de omvangrijke orderportefeuille zich vertaalt in kasstromen. Dit komt omdat bij belangrijke opdrachten de winst pas bij oplevering verwerkt wordt en omdat bij leasecontracten en zogenoemde exploitatiecontracten de winst pas wordt gerealiseerd bij ingebruikname.

Voor 2002 voorziet IHC een verdere toename van de orderportefeuille. ,,Dit in tegenstelling tot de verwachtingen voor de wereldwijde scheepsbouw'', aldus het bedrijf. Zowel de containervaart als de cruisevaart heeft te lijden onder de teruglopende economie. Voor de baggersector ziet IHC, een belangrijk leverancier voor materiaal voor de grote baggeraars uit België en Nederland, vooral in het Verre Oosten nog nieuwe kansen.