Hohe Messe

Gedurende drie jaar was het sympathieke, kleine platenlabel Berlin Classics niet of nauwelijks in Nederland verkrijgbaar. Sinds kort wordt het label echter opnieuw gedistribueerd, waardoor een tien jaar oude opname van Bachs Hohe Messe door de Akademie für Alte Musik en het RIAS-Kammerchor onder René Jacobs hier toch nog uitkomt. In dit geval geldt zonder meer dat laat beter is dan nooit. De solopartijen zijn bezet met zangers als Matthias Goerne (bas-bariton) en Christoph Prégardien (tenor), nu gevestigde wereldsterren, toen zangers-in-opkomst.

Dirigent René Jacobs geeft de Hohe Messe met een retorisch doordachte benadering van de frasering bovendien een uitermate fris en vernieuwend aangezicht. Zo neemt hij het Laudamus te in opmerkelijk pittig tempo en met zware klemtonen, waardoor soms ronduit swingende (!) passages ontstaan. Het Qui tollis maakt indruk door de wijze waarop solisten romig samenvloeien met traverso, strijkers en orgel, en in het Et expecto resurrectionem wordt klinkend duidelijk dat juist hierin een anker van geloof ligt besloten. Bas Matthias Goerne – nu 35 – zingt met een hartverwarmend beschaafde dictie en een nog betoverend jong timbre. Dergelijke solistische bijdragen en de warmklankige invullingen van de koorpartijen (instudering: Marcus Creed), maken dat deze Hohe Messe ondanks alle reeds bestaande opnamen en de releases uit het Bach-jaar 2000, nog steeds de volledige aandacht verdient.

J.S. Bach: Hohe Messe door de Akademie für Alte Musik Berlin/RIAS-Kammerchor en solisten o.l.v. René Jacobs. (Berlin Classics, 1063-2)