Plastic.com is terug

Plastic.com is terug. De verzamelsite voor nieuwsverhalen en achtergrondartikelen, die vorig jaar om deze tijd werd geopend, was een tijd uit de lucht. Even leek het erop dat de mediasite failliet was.

Plastic is voortgekomen uit de elektronische magazines (e-zines) Feed en Suck, die in juli 2000 samen gingen. Het idee achter Plastic is eenvoudig. Lezers sturen opmerkelijke verhalen in die ze op het web zijn tegen gekomen en voorzien die van een korte, persoonlijke inleiding. Een paar redacteuren, afkomstig van Feed en Suck, zochten ook naar verhalen en bewaakten de kwaliteit. ,,Een live samenwerking tussen de slimste lezers en de slimste redacteuren van het web'', omschreef een van de oprichters van Plastic het nieuwe e-zine. Iedere tien minuten moesten er nieuwe verhalen en nieuwe commentaren aan de site worden toegevoegd. De ondertitel van Plastic luidt dan ook: recycling the web in real time.

Plastic werd opgericht in een tijd dat er bij online media als de digitale New York Times, CNN.com en Salon honderden redacteuren werden ontslagen omdat er met content weinig te verdienen valt. De fusie tussen Plastics `moedertijdschriften' Feed en Suck, beide opgericht in 1995, was ook puur economisch. Als de uitgaven zelfstandig waren gebleven, waren ze allebei failliet gegaan. Samen maakten ze tenminste nog een kans om te overleven.

Als e-zine is Plastic een succes. Er zijn veel bezoekers en de kwaliteit van de ingezonden verhalen en commentaren is hoog. Een paar maanden na de oprichting wint Plastic een Webby award , een soort Oscar voor websites. Financieel is het nieuwe magazine een flop. Waar het geld vandaan moest komen, was vanaf het begin onduidelijk, schrijft internetjournalist Mathew Honan in de Online Journalism Review. De productie is weliswaar relatief goedkoop omdat er geen artikelen gekocht hoeven te worden en de lezers het grootste deel van de redactie vormen, maar er was wel geld nodig de techniek en de begeleidende redacteuren.

De afspraken met andere online tijdschriften over het delen van advertentie-inkomsten leverden niets op. Volgens de e-zines `TeeVee' en `Netslaves', waar Plastic overeenkomsten mee had, leverden de doorverwijzingen slechts weinig extra bezoekers op. Zeker niet zoveel dat de redacties extra geld aan adverteerders konden vragen. De samenwerkingsovereenkomsten worden dan ook al snel opgezegd. Ook de oprichters trekken zich terug. Alleen Carl Steadman, een van de oprichters van Suck, geeft het niet op. In november betaalt hij 40.000 dollar voor de site, die vervolgens enige tijd van het net verdwijnt. Volgens Steadman zelf vanwege de verhuizing naar een andere provider. Trouwe bezoekers waren bang dat de site failliet was.

Plastic wordt nu een paar keer per dag ververst. Steadman heeft de rubriek `Sex', een van de best bezochte delen van de site, geschrapt. Een verklaring voor die wijziging geeft hij niet. Wel probeert hij de lezers te troosten met de mededeling dat de site veel sneller is dan voor de verhuizing naar een andere provider.

Vandaag zijn er op Plastic.com onder meer verwijzingen te vinden naar een verhaal van ABCNews over de opvattingen over het huwelijk van de generatie X. ABCNews denkt een trend ontdekt te hebben. Huwelijken van jongeren tussen de 25 en de 29 duren gemiddeld slechts een paar jaar en worden vaak beschouwd als een `oefening' voor het tweede, `echte', huwelijk.

Websites: www.plastic.com; www.suck.com; www.ojr.org

klaver@nrc.nl

Marie-José Klaver beantwoordt vragen over internet en reageert op bijdragen van lezers. Heeft u een vraag of suggestie, stuur dan een e-mail naar klaver@nrc.nl. Antwoorden en reacties zijn wekelijks vanaf donderdagmiddag op www.nrc.nl/internet te lezen.