Nokia wil imponeren

Het Finse mobiele-telefoniebedrijf Nokia weet precies hoe het indruk moet maken. In het vierde kwartaal werd een opzienbarende winstmarge van 22 procent op de verkoop van mobiele telefoons behaald. Daar zijn drie mogelijke verklaringen voor. In de eerste plaats bezuinigt Nokia op de uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling. In de tweede plaats dwingt Nokia zijn onderdelenleveranciers tot grote kortingen, te oordelen naar hun jammerklachten. In de derde plaats waren de verkoopcijfers van de divisie voor mobiele telefoons goed.

Dat kan niet gezegd worden van de divisie voor netwerkapparatuur. Maar Nokia heeft ook andere manieren om indruk te maken, zoals het doen van agressieve voorspellingen. Het concern denkt dat de resultaten van deze divisie dit jaar met 15 procent kunnen verbeteren, ook al heeft het toegegeven dat de omzet in het eerste kwartaal met 20 procent kan dalen en in het tweede kwartaal met niet veel meer dan 10 procent zal toenemen. Daaruit volgt dat Nokia in de tweede helft van het jaar een groei van 36 procent verwacht. Dat is niet helemaal onhaalbaar, omdat tegen die tijd de orders voor UMTS-apparatuur beginnen binnen te stromen, maar het is wel heel optimistisch.

Nokia maakt de meeste indruk met zijn marketingstrategie. Dat is niet alleen maar een kwestie van naamsbekendheid. De marketingstrategen bemoeien zich ook met de boeken. Op de bij Nokia favoriete `pro forma' basis bedroeg de winst in het vierde kwartaal 25 eurocent per aandeel, wat meer is dan de 20 tot 21 eurocent die algemeen verwacht werd. Op basis van internationale boekhoudkundige normen bedroeg de winst echter slechts 9 eurocent. Het verschil wordt veroorzaakt door 11 eurocent aan afwaarderingen van goodwill, bijna 2 eurocent aan afschrijvingen en 3 eurocent aan `eenmalige' herstructureringslasten. Vreemd genoeg heeft het bedrijf in het vierde kwartaal geen belangrijke herstructureringen aangekondigd.

Nokia wordt verhandeld op 3,3 maal de omzet over 2003, omdat beleggers geloven dat het bedrijf zal weten vast te houden aan het hoge niveau van zijn winsten. Toch lijkt het alle zeilen te moeten bijzetten om dat resultaat te bereiken. Hoeveel meer kan er nog bezuinigd worden op onderzoek en ontwikkeling? Hoeveel meer kunnen de toeleveranciers nog onder druk gezet worden voordat ze er de brui aan geven? Welke andere eenmalige baten zullen hun weg vinden naar de `pro forma' resultaten? Bovendien beginnen sommige van Nokia's concurrenten (Motorola, Siemens) zelf weer winst op hun mobieltjes te maken. Onder deze omstandigheden is de waardering van Nokia gevaarlijk hoog.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld