RyanAir koopt 100 Boeings

RyanAir gaat zijn vloot ten minste verdrievoudigen. De succesvolle Ierse luchtvaartmaatschappij met goedkope tickets maakte vanochtend in Londen bekend bij Boeing honderd nieuwe vliegtuigen van het type 737-800 te zullen kopen, met een optie op nog eens vijftig. Bij RyanAir komen daardoor drieduizend extra arbeidsplaatsen.

De order met een waarde die kan oplopen tot 6,5 miljard pond (tien miljard euro) is goed nieuws voor de Amerikaanse vliegtuigbouwer, die juist gisteren een winstdaling bekendmaakte met bijna 80 procent tot 100 miljoen dollar (113 miljoen euro). De eerste vliegtuigen zouden dit jaar worden geleverd, de rest tot 2010.

Het transatlantische en zakelijke luchtvervoer is sterk gedaald sinds 11 september en heeft de vliegtuigindustrie wereldwijd al meer dan 400.000 banen gekost. Maar budgetvervoerders als RyanAir en het Brits/Zwitserse easyJet, die op Europese vakantiebestemmingen en andere korte routes vliegen, hebben het afgelopen jaar meer omzet gemaakt. Hun formule van een `kale' ticketprijs, snelle afhandeling en verkoop via het internet is steeds populairder, hoewel sommige financiële analisten zeggen dat hun marges door gestegen operatiekosten onder druk zullen komen.

RyanAir, dat met 36 737's vliegt met dertien in bestelling, heeft Dublin en het vliegveld Stansted bij Londen als thuisbasis. EasyJets honk is Luton, ook bij Londen, en in toenemende mate Schiphol.

EasyJet maakte eerder dit jaar bekend 75 nieuwe vliegtuigen te willen kopen van hetzij Boeing of het Europese Airbus-consortium.

Dat bericht werd algemeen uitgelegd als een poging de twee grootste civiele vliegtuigbouwers ter wereld tegen elkaar uit te spelen om zo goedkoop mogelijk te kunnen bestellen.

RyanAir-chef Michael O'Leary heeft duidelijk gemaakt hetzelfde doel na te streven. Vóór 11 september annuleerde hij een order van 45 Boeings, waarna hij in verscheidene bladen advertenties plaatste waarin hij onder het kopje `Wanted' in western-stijl zei tweedehandsvliegtuigen van andere luchtvaartmaatschappijen te willen kopen.

Volgens hem is de catalogusprijs van nieuwe 737's van 57 miljoen dollar (64 miljoen euro) te hoog om met de aankoop en exploitatie van occasions te kunnen wedijveren. Die actie heeft Boeing ertoe gebracht zijn prijs te laten zakken, zeggen luchtvaartwaarnemers. ,,We nemen geen bestellingen aan die geen winst opleveren'', zei Boeing-voorzitter Phil Condit in de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal.

De Britse regering gaat ervan uit dat de huidige daling van het luchtvervoer tijdelijk is en dat de jaarlijkse groei van vijf procent zich binnenkort hervat. Anonieme functionarissen zeiden gisteren dat drie vliegvelden daarom zeker een extra startbaan zullen krijgen, waaronder Heathrow. Plannen daartoe zijn uiterst controversieel. (Tot zover onze correspondent)

De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing heeft in het vierde kwartaal van 2001 zijn nettowinst met 79 procent zien teruglopen tot 100 miljoen dollar (113 miljoen euro). In 2000 werd nog een netto-resultaat geboekt van 481 miljoen dollar. De verkopen liepen terug met 7 procent tot 14,7 miljard dollar.