Nuon aast op belang in vliegveld Beek

Energiebedrijf Nuon wil deelnemen in vliegvelden. Het concern onderhandelt over een belang in vliegveld Beek. Ook wil Nuon samen met andere bedrijven het voormalig militair vliegveld Laarbruch in Duitsland, net over de grens bij Venray, ombouwen tot burgerluchthaven.

Dat heeft een woordvoerster van Nuon vanmorgen bevestigd. Nuon, dat eerder een installatiebedrijf overnam, voetbalclub Vitesse financierde en in verzekeringen wil, is geïnteresseerd in het leveren van energie en water op de bedrijventerreinen die onderdeel zijn van beide vliegvelden. Ook wil Nuon graag de energie-infrastructuur aanleggen. Rond Beek wacht 100 hectare bedrijventerrein op invulling, rond Laarbruch 640 hectare. ,,Daarvoor hebben zich al 300 bedrijven gemeld'', aldus de woordvoerster van Nuon, dat al energie levert aan Schiphol.

Nuon bevestigt betrokken te zijn bij gesprekken over de overname van een deel van de aandelen van vliegveld Beek, ook wel Maastricht Aachen Airport genoemd. Ook vliegveld Zürich onderhandelt mee. De Nuon-woordvoerster: ,,Het gaat om geheime onderhandelingen, daar kunnen we nog geen mededelingen over doen. Onze invalshoek is echter het leveren van energie, niet zozeer het runnen van een vliegveld. Daar hebben we geen verstand van.'' Vliegveld Beek is al twee jaar op zoek naar nieuwe aandeelhouders, nu Rijk en provincie hun aandelen willen verkopen. Een overname van Beek door Schiphol ging vorig jaar niet door.

Voor de koop van het vliegveld Laarbruch met omliggende bedrijventerreinen heeft Nuon een consortium gevormd met onder meer Ewals Cargo Care uit Tegelen en Maessen bedrijven uit Venray, en Dura Vermeer Infra uit Hoofddorp, Bruil Ede en Giesbers Gebiedsontwikkeling uit Arnhem. Het gaat om een investering van 160 miljoen euro (355 miljoen gulden), waarvan Nuon een aandeel van rond de tien miljoen euro (22 miljoen gulden) zou nemen, aldus de woordvoerster. Flughafen Niederrhein, zoals Laarbruch gaat heten, krijgt van de verkoper, de Duitse deelstaat Noord-Rijn Westfalen, een vergunning voor 49.000 vluchten per jaar, waarvan een deel 's nachts. Tegen de nachtvluchten bestaat in Gelderland en Noord-Limburg overigens weerstand.

Eerder toonde de Rotterdamse zakenman H. van der Lande interesse in Laarbruch. Na berichten dat Van der Lande de aankoop wilde financieren met een Amsterdammer die betrokken zou zijn bij het witwassen van drugsgelden, stelde de regering in Düsseldorf een besluit over de verkoop van het vliegveld uit.

Het is niet de eerste keer dat Nuon brood ziet in de ontwikkeling van vliegvelden. Eind 1998 kwam het bedrijf samen met onder meer Dura Vermeer, met een plan voor de bouw van een tweede nationale luchthaven op een zandbank in de Westerschelde. Het miljardenplan is nooit uitgevoerd.