GALERIESELECTIE

SARA VAN DER HEIDE

Vorig jaar won Sara van der Heide de Koninklijke Subsidie voor de Schilderkunst met een schilderij waarop zij naakt aan tafel zat met koningin Beatrix. De koningin, die haar de prijs persoonlijk overhandigde, moest er hartelijk om lachen. Van der Heide laat zich voor haar werken vaker inspireren door de glamourwereld van prinsessen, filmsterren en fotomodellen. Haar expositie Beau Monde omvat schilderijen van paleistuinen, ballerina's en talloze mooie mensen. Ze gebruikt foto's uit kranten en tijdschriften voor haar voorstellingen, maar geeft altijd een persoonlijke draai aan de beelden. In tragikomische scènes geeft ze uitdrukking aan de landerigheid en wufte decadentie van haar personages.

Beau Monde van Sara van der Heide. Galerie Fons Welters, Bloemstraat 140, Amsterdam. T/m 23 febr. Di t/m za 13-18u.

MYNE SOE-PEDERSEN

De Deense kunstenares Myne SOe-Pedersen maakt strenge, frontale foto's van onderwerpen als boeken, stofomslagen en houten schoolbanken. Haar foto's laten objecten zien met vegen en krassen, die door mensen zijn achtergelaten als stille getuigen van een intieme activiteit. Soms laat ze het resultaat aan het toeval over. Zo stuurde ze gedurende zeven dagen onbelicht fotopapier in een envelop vanuit Venetië naar haar huisadres. De afdrukken, met hier en daar een belichte hoek of rand met stofdeeltjes, hebben een duidelijke conceptuele inslag. Onlangs kreeg SOe-Pedersen in het Nederlands Foto Instituut de Steenbergprijs uitgereikt vanwege haar `heldere, consistente manier van werken'.

fotowerken van Myne SOe-Pedersen. Galerie Van Gelder, Planciusstraat 9A, Amsterdam. T/m 20 febr. Di t/m za 13-17u30.

DRÉ WAPENAAR

De meeste mensen associëren tenten louter met kamperen, maar volgens beeldhouwer Dré Wapenaar is de tent voor veel meer doeleinden geschikt. De afgelopen jaren ontwikkelde hij tenten die konden dienen als toilet, doucheruimte, krantenkiosk, koffiestand of jongerenhangplek. Hij ontwierp tenten die in bomen gehangen konden worden en tenten die binnenshuis als knusse slaapkamer functioneerden. Wapenaars meest recente creatie is de Dodenbivak. Deze trechtervormige, semi-transparante tent kan gebruikt worden om doden op te baren en biedt ruimte om te rouwen en afscheid te nemen. De Dodenbivak is de eerste uit een reeks `baartenten' die de kunstenaar in de toekomst wil realiseren.

Dodenbivak van Dré Wapenaar. Galerie Van Wijngaarden, Lijnbaansgracht 318, Amsterdam. T/m 9 febr. Wo t/m za 13-18u.

KOEN HAUSER

Op de zeven foto's die deel uitmaken van de serie Modische Atlas der Anatomie van kunstenaar Koen Hauser is te zien hoe het menselijk lichaam letterlijk ontbloot wordt. De huid van aantrekkelijke vrouwelijke modellen is gedeeltelijk afgestroopt, waardoor spieren, pezen en ingewanden zichtbaar worden. Hauser, die als kind al gefascineerd was door de medische wetenschap, stelde zijn foto's op de computer samen door foto's van anatomische poppen te combineren met portretten van vrouwen. Hoewel ze een morbide karakter hebben, zijn de beelden nooit bloederig. Door hun gelikte uitstraling hebben Hausers werken meer te maken met de modefotografie dan met de gruwelijke foto's uit een medische encyclopedie.

fotochemische werken van Koen Hauser. Centrum Beeldende Kunst, Hooglandse Kerkgracht 19-21, Leiden. T/m 17 febr. Wo t/m za 12-17u, zo 12-16u.

MODEL BEHAVIOUR

In het kader van het 31e International Film Festival Rotterdam organiseert V2 de tentoonstelling Model Behaviour met drie interactieve installaties van het Britse kunstenaarsduo Jon Thomson & Alison Craighead. Bij het werk Driving through Las Vegas kan de toeschouwer met behulp van een schakelpaneel zelf een eigen soundtrack samenstellen terwijl hij virtueel door de stad Las Vegas rijdt. Een ander werk parodieert de nieuwszender CNN en maakt het mogelijk het nieuws te beïnvloeden.

Model Behaviour van Jon Thomson & Alison Craighead. V2, Eendrachtsstraat 10, Rotterdam. 25 jan t/m 10 febr. Di t/m zo 12-18u.