China verruimt regels filmgelden

Peking wil Chinese privébedrijven voor het eerst toestemming geven om in de binnenlandse filmindustrie te investeren. Dat meldde het Chinese blad Cultureel Nieuws gisteren. Tot nu toe worden de meeste films geproduceerd door staatsfilmstudio's, die onder direct toezicht staan van de propaganda-afdeling van de communistische partij.

Daarnaast worden er ook zogeheten `onafhankelijke films' geproduceerd, waarbij de makers ervan af zien om hun films voor te leggen aan de Chinese censor. Zij werken buiten de officiële filmstudio's om. Deze films bereiken het publiek via illegale kopieën op video-cd en dvd. Het zijn juist deze films die op buitenlandse filmfestivals te zien zijn, maar in de reguliere Chinese bioscopen worden ze vrijwel nooit vertoond.

De verruiming van het beleid is erop gericht om de noodlijdende filmsector een nieuwe financiële injectie te geven. De Chinese filmwereld ondervindt momenteel veel concurrentie van buitenlandse films, die men in China ook vooral op vcd en dvd bekijkt. Het aanbod aan buitenlandse films in de bioscoop is namelijk bedroevend beperkt. Er worden door de Chinese overheid per jaar niet meer dan tien films geïmporteerd, en daarmee wordt vaak gewacht tot de films al wat ouder en daardoor niet meer zo duur in de aanschaf zijn.

Tot voor kort liep de gehele import via de monopolist China Film, maar met China's lidmaatschap van de WTO lijkt daar nu voorzichtig wat verandering in te komen. Niet China Film, maar de Shanghai Group kreeg toestemming om Jursassic Parc III (2001) van de regisseur Joe Johnston te distribueren, een in de ogen van de Chinese filmfunctionarissen gewaagde stap. Ook is er rond Chinees Nieuwjaar voor het eerst een buitenlandse film in de Chinese bioscopen te zien: Harry Potter beleeft op 31 januari zijn Chinese première in maar liefst 1200 zalen door het gehele land. Dan hebben velen de film allang op dvd gezien.

Niets wijst er overigens op dat met deze maatregel ook de politieke speelruimte van de filmstudio's zal toenemen, of dat de staatscencuur een minder prominente rol krijgt toebedeeld. Voor onafhankelijke filmmakers verandert er niets. Ook buitenlandse investeerders krijgen geen toestemming om te investeren in de Chinese producties.