Opera Haydn als zomerbriesje

Vijf zangers vormen de ruggengraat van Haydns eerste opera L'infedeltà delusa en drie van de vijf zegden af voor de concertante uitvoering van de opera door het Combattimento Consort. De drie hoofdrolzangers trokken zich al in een vroeg stadium terug, afgeschrokken door het feit dat ze het werk wellicht alleen voor deze ene keer zouden instuderen. Van de tweede cast werd bas Robert Holl verkouden, en kozen Eva Lind en tenor Herbert Lippert voor beter betaalde klussen in Wenen. Voor de met grote moeite opgespoorde invallers – wie o wie heeft er een onbekende Haydn op zijn repertoire én is op het laatste moment beschikbaar? – werd door concertmeester/dirigent Jan Willem de Vriend na de eerste akte en na afloop luid en dankbaar geklapt.

Het was bewonderenswaardig hoezeer De Vriend met zijn in deze opera twintigkoppige ensemble er in slaagde vanaf de eerste maat te enthousiasmeren tot perfect afgewerkt en hoorbaar liefdevol vertolken van de muziek. Het zomerbriesje waarmee de opera begint, zag je over het podium en hoorde je door de zaal waaien.

Het verhaal van de muzikaal soms ronduit verrassende, dan weer ietwat eenvormige `burletta in musica' L'infedeltà delusa is een prototypische klucht. Boerenbroer en -zus Nanni en Vespina worden gedwarsboomd in hun liefdes voor Sandrina en Nencio. Maar na list, bedrog en véél vermommingen komt alles toch nog goed.

De invalcast stelde niet teleur. Hoewel tenor Robert Wörle vocaal niet geheel was opgewassen tegen de partij van vader Filippo, blies hij treffend leven in de komische noot van zijn rol. Lynne Dawson maakte als Sandrina indruk met haar elastisch hoog register, bas Stephen Varcoe (Nanni) was met veel vocale vrijheden een boerenzoon van vlees en bloed. De Nederlandse tenor Marcel Reijans – de enige overblijver van de eerste cast was goed op dreef als de zelfbewuste rijkaard Nencio. Daarnaast was het echter vooral sopraan Ingrid Kertesi (Vespina) die in vele vermommingen de voorstelling droeg. Met geknepen stem was zij een zemelend besje (`Ho un tumore in ginocchio'), met de handen in de zij (`Lustig, lustig!') een doortastend Duits hitje. Gepaard aan momenten van ongewone orkestrale subtiliteit, maakte het Combattimento Consort van L'infedeltà delusa ondanks alle tegenslag een aangenaam ongecompliceerde, fijnzinnig gespeelde komedie.

Concert: L'infedeltà delusa van J. Haydn door Combattimento Consort o.l.v. Jan Willem de Vriend (viool). Gehoord: 20/1 Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 20/4, 19 uur.