Leconte en de tragische liefde

Ook in Félix et Lola, een eenvoudigweg naar zijn hoofdpersonen vernoemde film, alsof ze een Adam en Eva of Romeo en Julia zijn, beproeft Patrice Leconte weer zijn favoriete fantasie van de tragische liefde. Deze wordt bij hem een fictie, zoals voor anderen dat de droom van het gelukkige einde is. Zó volhardt Leconte in het beeld van de man als passieve toeschouwer aan wie het leven zich voltrekt en wiens persistente pogingen om vrouwen te redden bij voorbaat gedoemd zijn. Vrouwen zijn in dit wereldbeeld per definitie ondoorgrondelijke wezens die nooit plassen of poepen, weinig zeggen en terwijl ze aanbeden worden hun aanbidders te gronde richten.

Met hoe meer zelfspot Leconte dit riedeltje afspeelt, hoe groter het publiek dat hij ermee vermaakt. Le mari de la coiffeuse, over een man die al sinds zijn kinderjaren met een kapster wilde trouwen, was in Nederland begin jaren negentig een arthouse-hit. Zelfmoorddrama La fille sur le pont kreeg hier niet eens een bioscoopuitbreng en kostuumfilm La veuve de Saint-Pierre deed hier weinig. Félix et Lola is er voor de liefhebbers van een zwartgallige kijk op het bestaan.

De film begint heel symbolisch, met een de hele film consequent nors kijkende Charlotte Gainsbourg (nog versterkt door de dikke kohl-randen rondom haar ogen) die in een botsautootje zit en zich heen en weer laat slingeren. Het zegt veel over de eigenaar van de kermisattractie Félix dat hij achter dat apathische uiterlijk een gekneusd leven vermoedt, dat hij wil redden en koesteren. Weinig woorden en des te meer betekenis suggererende blikken besteedt Leconte aan het uitwerken van de plotseling opvlammende passie tussen deze Félix en Lola. Híj heeft haar nodig om zijn eigen bewegingsloosheid te maskeren en zíj heeft hem ergens anders voor nodig, maar dat blijkt later, als duidelijk wordt wat die nachtclubscène uit het begin te betekenen heeft. Hij kan het wel, Leconte, mooi observeren en het niets een verhaal laten vertellen, maar de kermis, bevolkt en bewoond door eenzame zielen en beroepsvagebonden, is een net te academische setting voor zijn verhaal. En zo doet er meer bestudeerd aan in Félix et Lola.

Félix et Lola. Regie: Patrice Leconte. Met: Charlotte Gainsbourg, Philippe Torreton, Alain Bashung. In: The Movies, Amsterdam; Haags Filmhuis, Den Haag; Lux, Nijmegen.