Friese jeugd ingezet als gids in musea

Hoe heet ik de bezoekers welkom? Wat ga ik vertellen? Hoe zorg ik dat het leuk blijft? Gebruik ik mijn stem goed? Waar ga ik staan? Wat doe ik als niemand luistert?

Veertien kinderen van zeven basisscholen van tussen de tien en twaalf jaar weten het antwoord op deze vragen: ze zijn opgeleid tot junior-museumgidsen voor het Fries Museum en het Verzetsmuseum in Leeuwarden. Als jonge gidsen verzorgen ze in de voorjaarsvakantie rondleidingen in beide musea van ongeveer drie kwartier voor kleine groepjes bezoekers.

De jeugdige gidsen, negen meisjes en vijf jongens, volgden vijf speciale trainingen van ervaren museumrondleiders. Het doel van het project is kinderen enthousiast te maken voor het museum. ,,We werken samen met zeven basisscholen en een aantal kinderen was direct enthousiast'', zegt voorlichter Paul Klarenbeek van het Fries Museum. ,,Het zijn natuurlijk kinderen die minder verlegen zijn en het leuk vinden iets te vertellen.'' Plezier in het rondleiden en er zelf iets van leren staan voorop.

De `highlight-tour' zoals de rondleidingen van de jeugdige gidsen is gedoopt, voert langs de hoogtepunten van de collecties. Zo bespreken ze onder meer een poppenhuis van miniatuurzilver en een schilderij van Pieter Ouborg, die veel Indische taferelen schilderde. Het project is onderdeel van de Culturele Doedagen in de voorjaarsvakantie waarbij veel Friese musea allerlei activiteiten organiseren voor kinderen en hun opa's en oma's onder het motto `Help Pake & Beppe de vakantie door'.

Na de voorjaarsvakantie bespreken de jonge gidsen hun rondleidingen met hun trainers. Slaagt de proef, dan worden de kinderrondleidingen een vast onderdeel maken van de voorjaarsvakanties en Open Museumweekenden.