Duitse opstand tegen SMS-tarief

Een brisante cocktail van boulevardpers, politici in verkiezingsstrijd en alerte activisten voor het consumentenbelang heeft de Duitse aanbieder van telecommunicatie Deutsche Telekom binnen een dag in de verdediging gedrukt. Het bedrijf maakte een voorgenomen verhoging van de prijzen voor SMS-berichten razendsnel ongedaan, nadat de tariefsverhoging in een storm van protest als ,,oplichterij'' was gebrandmerkt.

De Short-Message-Service is ook in Duitsland razend populair onder jongeren. Per maand worden via de mobiele telefoon twee miljard korte tekstberichten verzonden. De ijverigste berichtentikkers zijn tussen de 15 en 25 jaar oud, aldus marktonderzoeksbureau Speedfacts. De helft van de jongeren onder de twintig met een mobiele telefoon verstuurt twee berichten per dag.

Deutsche Telekom-dochter T-Mobile wilde in het kader van een complexe tariefswijziging de prijzen van het populaire jongerenproduct verhogen van 8 cent naar 19 cent (bijna evenveel als in Nederland). Maar nadat boulevardkrant Bild er dit weekeinde schande van had gesproken, volgden gisteren de consumentenbonden en Renate Künast, (Groene) minister voor Landbouw en Consumentenbelang, met ongezouten kritiek. De bonden berekenden dat T-Mobile bij de oude tarieven al een winstmarge van 75 procent hanteerde, Künast sprak van ,,marktmisbruik over de rug van jongeren''. Ze riep de consumenten op hun macht te gebruiken.

Het bedrijf probeerde zich nog te verdedigen door erop te wijzen dat de prijsverhoging tot 19 cent geldt voor langdurige contracten met een lage basisprijs en niet voor de door jongeren veel gebruikte pre-paid-kaarten. Maar toen was het al te laat: de imagoschade woog niet meer op tegen de hogere inkomsten. Ook andere aanbieders laten hun prijzen voorlopig ongemoeid.