`Overheid houdt autoprijs hoog'

Brussel wil de nauwe band tussen autofabrikanten en hun dealers doorbreken. Auto's zouden daardoor goedkoper worden. De autobranche betwijfelt dat.

Als de mededingingsdrift uit Brussel en de belastingdrift van nationale overheden niet beter op elkaar worden afgestemd, dan blijven de prijzen van auto's in landen van de Europese Unie kunstmatig hoog. Daarvan is Peter Janssen, algemeen directeur van de overkoepelende organisatie voor de autobranche RAI Vereniging, overtuigd.

Zijn mening staat haaks op de plannen van de Europese Commissie, die binnenkort met nieuwe voorstellen komt om de concurrentie tussen de autodealers in de verschillende EU-landen te bevorderen. Eurocommissaris Monti (Mededinging) denkt daarmee een eind te maken aan de vaak opmerkelijke prijsverschillen voor auto's in de verschillende landen, die soms kunnen oplopen tot enkele duizenden euro's.

Dat de prijzen voor auto's in de verschillende EU-landen flink uiteen lopen komt door het verschil in belastingdruk op auto's die binnen de EU enorm verschilt. In Nederland betaalt de consument voor een auto een prijs die door de heffing van BTW en BPM (Belasting voor Personenwagens en Motorrijwielen) ver boven het Europees gemiddelde ligt. Denemarken spant de kroon met een belasting van 218 procent (BTW en andere heffingen) op de aanschaf van een nieuwe auto.

De autofabrikanten houden rekening met het verschil in belastingdruk binnen de EU. Daardoor is de `kale' prijs voor een auto die de fabrikant berekent overal anders. In landen met een hoge belastingdruk levert de fabrikant de dealers auto's tegen lage prijzen, in landen met een lage belastingdruk schroeft de fabrikant de prijs op. Doel daarvan is het prijsverschil dat de consument voor een auto betaalt binnen de EU zo klein mogelijk te houden.

Maar volgens Eurocommissaris Monti gaat dat proces niet snel genoeg en komen er door de gesloten markt die de autofabrikanten via hun exclusieve dealernetwerken in stand houden, nog steeds onoorbare prijsverschillen voor binnen de EU. Op 30 januari komt Brussel met nieuwe voorstellen om de markt open te breken.

De Commissie is ervan overtuigd dat autoprijzen door liberalisering van de automarkt zullen dalen. Monti wil dat er een einde komt aan het huidige systeem van exclusieve autodealers die zich op last van de fabrikant beperken tot één merk en een regio of land, waardoor de prijzen voor nieuwe auto's volgens hem kunstmatig hoog blijven.

De autobranche neemt nog net niet het woord `volksverlakkerij' in de mond voor de plannen van Monti, maar veel scheelt het toch niet. ,,Het is onzin te veronderstellen dat auto's goedkoper worden door regelgeving uit Brussel'', zegt Janssen van de autobranchevereniging, ,,want de markt regelt dit wel. Autofabrikanten werken er al jaren aan om auto's goedkoper te maken. Eerst door innovaties op productietechnisch gebied en nu is de distributiekant aan de beurt.''

Janssen wijst er op dat het slechts in enkele landen loont om elders te gaan shoppen voor een auto. Voor Britten kan het de moeite waard zijn het Kanaal over te steken en een auto te kopen in Nedeland, België of Denemarken. Daar zijn zelfs speciale bemiddelingsbureaus voor.

Maar dat het voor een Nederlander voordelig is de grens over te steken om een auto in bijvoorbeeld Denemarken (waar de kale prijs die de fabrikant voor een auto berekent het laagst is) aan te schaffen betwijfelt hij. Terwijl dat voor een middenklasser al gauw een paar duizend euro kan schelen in aanschaf. ,,Anders hadden we hier al lang een `Danske Auto' op de Veluwe zitten'', zegt een woordvoerder van de RAI Vereniging.

,,Wanneer je als particulier een nieuwe auto koopt in het buitenland dan stuit je op een aantal problemen'', zegt Bovag-woordvoerder R. Boon. ,,De koper moet garantie krijgen op reparatie van de auto en hij moet zijn gebruikte auto inruilen. Dat kan wel bij zijn autodealer maar niet bij buitenlandse dealers. Als hij zijn auto zelf verkoopt krijgt hij nooit de prijs die hij bij zijn dealer ontvangt. Wanneer je alles bij elkaar optelt wordt het verschil toch wel erg marginaal.''