Duwen, steken en dragen

Hoe krijg je een zware last eenvoudig op een steekwagen. Een nieuwe vinding maakt dat eenvoudiger.

Elke steekwagen heeft een goede en een slechte kant. De goede kant is voor iedereen duidelijk: het versjouwen van kratten drank, zakken cement of de volle gft-container gaat met behulp van zo'n karretje van een leien dakje. De slechte kant openbaart zich op de plaats van bestemming: want hoe krijg je de steekwagen onder de vracht uitgeschoven? Vaak betekent dat een lastig gewrik en kans op verrekte spieren, met vaak als uiteindelijk resultaat dat de vervoerde handel nog niet netjes strak tegen de muur staat.

Dat moet anders kunnen, dacht Leo van Boxtel, toen hij drie jaar geleden zijn scheenbeen bezeerde tijdens het werken met een steekwagentje. De 45-jarige technisch manager bedacht dat een duwplaat, die met behulp van een schaarbeweging naar voren is te duwen, de beste oplossing zou bieden. Het hoofdframe zou daarbij als hefboom dienen. Tijdens het naar voren schuiven kan de bediener van de steekwagen dan gewoon blijven staan. Van Boxtel: ,,Normaal gesproken zie je dat mensen een last nog een eind van de muur afzetten, om dan de stapel schuin te duwen om de steekwagen onder de last vandaan te krijgen. Het voordeel van mijn steekwagen is niet alleen het bedieningsgemak, maar ook dat je er veel sneller mee kunt werken, zonder dat de last beschadigd kan raken.'' Van Boxtel wilde bij het eerste proefmodel nog een rem aanbrengen, maar dat bleek niet nodig te zijn, want door de wrijving van de grond gleed de steekwagen niet weg.

Sinds afgelopen zomer is de `Easy unloader' verkrijgbaar voor een prijs van rond 200 euro. Het draagvermogen ligt op 120 liter, en er zijn twee modellen beschikbaar. Eén met een platte bodem en één met een gebogen draagframe. Dit laatste model is speciaal ontwikkeld voor de drankenhandel, waar de Arbodienst heeft geëist dat de grote fusten frisdrank van 100 liter plaats moeten maken voor kleine vaatjes van 18 liter. Met het aangepast model van de Easy unloader zijn deze kleine vaatjes beter te verstouwen.

De eerste oplage van vijfhonderd stuks is niet alleen bestemd voor ons land, verschillende postorderbedrijven die in het buitenland actief zijn hebben de steekwagen in hun catalogus opgenomen. Ook in de Verenigde Staten bestaat belangstelling, al zijn daarvoor wat aanpassingen noodzakelijk, want de Amerikanen geven de voorkeur aan harde banden boven rubberen.