Amerika praat nog één keer over Talk

Het was destijds een van de meestbesproken lanceringen van een tijdschrift ooit, en nog geen drie jaar later gaat ook de ondergang uitgebreid over de tong. Talk, een magazine dat Hollywood aan politiek en journalistiek wilde koppelen, ging dit weekeinde ten onder.

Talk deed in augustus 1999 al van zich spreken voor het goed en wel in de winkel lag. Als eerste had het maandblad een interview met First Lady Hillary Clinton over haar huwelijk en het Lewinsky-schandaal. De chronische ontrouw van president Clinton zou een gevolg zijn van langdurig misbruik tijdens zijn kinderjaren, onthulde Hillary. De feestelijke lancering van Talk onder het Vrijheidsbeeld – waar politici als Henry Kissinger zij aan zij stonden met sterren als Madonna en fotomodel Kate Moss – gold in New York als één van de dé gebeurtenissen van dat jaar.

Hoofdredacteur Tina Brown, die eerder met succes de bladen Vanity Fair en The New Yorker hervormde, werd gezien als de koningin van de Engelstalige bladenmarkt. Haar huwelijk met de Brit Harold Evans, oud-hoofdredacteur van The Times en auteur van diverse boeken over journalistiek, droeg verder bij aan haar sterren-status.

Maar na het eerste nummer praatte Amerika steeds minder over Talk, en dan nog met name ietwat meesmuilend over de neergang van het tijdschrift. Tina Brown zou niet meer weten wat `in' was en wat `uit'. Ook zou ze zich te veel laten leiden door filmmaatschappij Miramax.

Talk was met behulp van Miramax opgezet als schoolvoorbeeld van Amerikaanse mediasynergie. Miramax, onderdeel van Disney, financierde het blad en in ruil besteedde de redactie ruime aandacht aan de films en sterren van Miramax. De artikelen in Talk zouden de filmmaatschappij ook weer nieuw materiaal moeten bieden voor boeken en films. Binnenkort verschijnt bij Talk/Miramax de biografie van Madeleine Albright, minister van Buitenlandse Zaken onder Clinton.

Media-analisten struikelden gisteren over elkaar om de ondergang van Talk uit te leggen. Het tijdschrift zou té veel willen, zeker in een tijd waarin de meeste bladen zich beperken tot een onderwerp: of mode, of politiek, of films. Talk bracht vorige maand interviews met acteur Sean Penn, over zijn nieuwste film en de storm die zijn huis vernietigde, en met politica Benazir Bhutto over het conflict in Kashmir.

Miramax en mede-uitgever Hearst leggen de schuld van de ondergang bij `11 september'. Talk zou de laatste maanden door een teruglopende advertentieaanbod een verlies hebben geleden van meer dan 55 miljoen dollar.

Brown gelooft volgens uitspraken in de Britse krant The Guardian van vanochtend nog steeds in de formule van Talk: ,,Het had glamour, nieuws, commentaar. We maakten een ongelofelijk tijdschrift. Het zou veel makkelijker zijn geweest om een modeblad te maken. Iedereen wil over mode weten.''

Dat de markt daar anders over dacht en dat zij daarmee voor het eerst in haar leven een nederlaag leed was jammer. Maar ook een ervaring als deze kan positief worden uitgelegd. Want, zo zegt ze in The New York Times: ,,There is nobody more boring than the undefeated.''