James Carr

Op grond van de kwaliteiten van James Carrs platen en stembanden had hij net zo groot moeten zijn als Otis Redding en andere beroemde soulzangers. Maar een relatief bescheiden productie en een instabiele geestelijke gezondheid veroordeelden hem tot een cultstatus, al had hij in zijn glorietijd een paar hitjes. Zoals het veel gecoverde The Dark End Of The Street, een schitterende ballad die typerend is voor de 'zuidelijke' soulstijl die hij beoefende – en die dan ook geschreven is door het gerenommeerde songschrijversduo Dan Penn en Chips Moman.

Zoals de titel al weggeeft bevat The Complete Goldwax Singles alle 28 singlekantjes die Carr tussen 1964 en 1970, zijn hoogtijjaren, opnam voor het Goldwax-label. En hoewel er meer goede compilaties van de man in omloop zijn, is het voor het eerst dat zijn glorietijd zo uitputtend op één cd is gedocumenteerd. Een nummer als Life Turned Her That Way vertoont zelfs country-trekjes, want in het zuiden van de Verenigde Staten waren de scheidingen tussen de genres destijds zo streng nog niet. Maar dankzij een schetterende blazerspartij en Carrs buitengewoon intense voordracht wordt het toch pure soul, rauw en diep vanuit de tenen gezongen.

Maar de gospel is van groter belang voor zijn werk. Die achtergrond druipt werkelijk uit zijn voordracht, ook al is het in de meeste nummers kommer en kwel: immers de grootste inspiratiebron voor goede, doorleefde soul. Pouring Water On A Drowning Man, een up-tempo-nummer overigens, is daar een mooi voorbeeld van. Freedom Train is alweer een stuk optimistischer, al was het maar omdat de trein naar het noorden voor de zwarte bevolking in het zuiden een metafoor was voor een beter leven.

Zelfs het Bee Gees-nummer To Love Somebody brengt Carr tot een goed, dat wil zeggen tranentrekkend eind, terwijl That's What I Want To Know trekjes van het nogal commerciële Motown-geluid vertoont. Maar hij voelt zich toch het best thuis in typisch slepende, zuidelijke soulnummers als You've Got My Mind Messed Up en You Don't Want Me. Als zulke songtitels al geen reden voor droefenis geven, dan Carrs latere levensloop wel. Na 1970 maakte hij nog een enkele plaat, maar zijn loopbaan raakte mede wegens psychische problemen in het ongerede. Begin vorig jaar overleed hij aan kanker, een bijna vergeten zanger wiens hier verzamelde werk hem tot de rijen van de grootsten zou moeten toelaten.

James Carr: The Complete Goldwax Singles (Kent CDKEND 202) distr. Munich