Beetje lippenstift, beetje navel

De Belgische meidenband K3 heeft een ongekend succes in Nederland. Massaal stromen vooral kleuters en hun ouders naar de concertzalen. Eveline Stoel onderzoekt waarom.

Iedere avond is het raak. Als de tweelingzusjes Mandy en Melanie Bloem (10) uit Almere in bad moeten, zetten ze de stereo voluit. Negen van de tien keer kiezen ze voor een cd van K3, de Belgische meidengroep die razend populair is onder jonge Nederlandse kinderen. Vader Romiel zingt de liedjes over Leonardi di Caprio en de Hippie Shake inmiddels foutloos mee. Moeder Debby swingt net zo gezellig op de maat als haar dochters. ,,Hardrock zou ik na drie nummers uitzetten'', zegt Debby Bloem (38). ,,Maar dit is leuk. En ik ben niet de enige volwassene die dat vindt. Als overblijfmoeder ontmoet ik veel ouders. Allemaal vinden ze K3 geweldig.''

De drie Ks, twintigers Kathleen (blond), Karen (roodharig) en Kristel (zwarte haren), zijn een hit in België sinds 1999. Nederland ontdekte de meisjes pas in augustus van het afgelopen jaar. Sindsdien gaat het hard. De band verkocht alleen in Nederland al 300.000 cd's. Alle Kleuren, de tweede cd, werd het best verkochte album van 2000 en de nieuwste, Tele-Romeo, stond binnen twee weken in de Album Top 100.

Hoe populair K3 is, blijkt vooral uit de concerttour die de dames momenteel door Nederland maken. Tot nu toe kwamen er zo'n 50.000 bezoekers op af. Begin december vulde het groepje de RAI zelfs driemaal op een dag. Honderden kinderen dansten er op liedjes over een `keileuke' zomer (,,Laat je hart in het teken van de liefde staan. En het wordt een mooie dag.''), over vrede (,,Van Afrika tot in Amerika. Ja, we zijn zoveel mooier als we samen zijn'') en vriendschap (,,Je hebt een vriend. Iemand die voor jou door het vuur gaat''). Geen Harry Bannink-deuntjes, maar stampende housebeats, rock, reggae en stukjes calypso waar ook veel ouders niet stil op konden blijven zitten.

Beter dan `boysbands'

Grote man achter K3 is Niels William van het gelijknamige artiestenbureau. Interviews over de succesformule geeft hij niet meer, want er zijn kapers op de kust. Aan De Standaard vertelden hij en songwriter Miguel Wiels in december 2000 over hun oorspronkelijke idee: een meisjesgroep samenstellen à la de Engelse Spice Girls. Hun keus viel op Kathleen Aerts (`babbelkous'), Kristel Verbeke (`recht voor de raap') en Karen Damen (`losbol'), die alledrie al werkzaam waren in de muziekbusiness. Als trio namen ze deel aan de preselectie van het Eurovisie Songfestival 1999.

Maar toen een vader langskwam met zijn tweejarige kind, dat het nummer Heyah Mama woord voor woord kon meezingen, werd het roer omgegooid. K3 ging kindvriendelijke muziek maken, voor een doelgroep van twee tot twaalf jaar. Kleuter- of kinderpop wordt het genre nu genoemd. Een gouden vondst van slimme marketingjongens? Nancy Poleon, productmanager bij K3s label BMG, wordt een beetje moe van dergelijke theorieën. ,,Natuurlijk zagen wij er handel in. De meisjes hebben een leuke uitstraling en het is blije muziek. Maar deze band staat ergens voor. K3 gaat heel secuur met fans om. Boysbands laten bij handtekeningen-sessies in winkels vaak hordes gillende meiden achter, K3 gaat niet weg voordat iedereen een handtekening heeft.''

Een nieuw fenomeen vindt ze muziek voor de allerkleinsten niet. ,,Ikzelf herinner me de eerste Kinderen voor Kinderen-plaat nog goed. De hele dag zong ik Op een onbewoond eiland.'' Wel is K3 volgens Poleon uniek in zijn soort. ,,Wat opvallend is, is de korte tijd waarin ze zijn doorgebroken. Ze hebben enorm veel cd's verkocht, zeker als je bedenkt hoe klein de doelgroep eigenlijk is. Je hebt nu ook bandjes als M-Kids en Bubbles, die zich op dezelfde leeftijdsgroep richten. Vaak zie je dat er maar eentje overleeft. Ik voorspel dat het K3 wordt.''

Kabouter Plop

Medeverantwoordelijk voor de snelle opmars is het Belgische Studio 100, een productiebedrijf met 90 werknemers dat zich richt op kind en familie. Het geeft onder meer boeken, strips, cd's en video's uit, heeft een balletschool in huis en zeven winkels. Het bedrijf werd in 1996 opgericht door vijf mensen die het mateloos populaire televisieprogramma Samson en Gert maakten voor de VRT, de nationale omroep van Vlaanderen. Een jaar later kwam Studio 100 met zijn eerste productie: de televisieserie Kabouter Plop. Ook dit programma werd een doorslaand succes. Studio 100 bracht vervolgens cd's, een film en allerhande merchandise van het personage uit, en opende zelfs een themapark, Plopsaland.

Ook in Nederland is de kabouter inmiddels geliefd bij jong én oud. Plop zelf trad op tijdens de finale van Big Brother, waar alleen hossende volwassenen te zien waren, en de Kabouter Plop-single stond in 2001 van alle singles het langst in de hitparade.

,,Wij werden ingeschakeld om het succes van K3 te bestendigen'', zegt Hans Bourlon, bestuurder van Studio 100. Daarvoor putte het bedrijf uit de musicalervaring die het had opgedaan met shows als Pinokkio, Sneeuwwitje en de Samson en Gert Kerstshow, goed voor zo'n 120.000 bezoekers. In de Tele-Romeo-show van K3 reizen de meisjes met een ruimteschip door het heelal en vrolijken ze verdrietige ruimtewezens op met hun muziek. Groot voordeel van zo'n concert: het versterkt de band tussen fan en idool. Bourlon: ,,Binnenkort zullen de meisjes feeën spelen in onze musical Doornroosje.'' Ook zijn er plannen voor een televisieserie met K3.

Hoe verklaart hij het succes van de band? ,,Marketing alleen is niet genoeg. Het zijn goede nummers, de meisjes hebben goede stemmen en het is een goed concept. Kinderen willen teksten over dingen die ze herkennen. En dat K3 in de eigen taal zingt, maakt de band toegankelijker dan een Engelstalig groepje.'' Debby Bloem is het met hem eens. ,,Twee jaar geleden waren mijn dochters fan van de Spice Girls. Ze zongen luidkeels mee, maar wat begrijpt een achtjarige nou van die liedjes? Deze teksten hadden ze zo te pakken. En wij ook.'' Ze is blij met de band, ook al vindt ze het onmiskenbaar kindermuziek. ,,Moet je een cd toch iedere dag horen, dan is dit prima. Lekker vrolijk.''

Maar het interessantste voor ouders is ongetwijfeld het brave imago van de meisjes. Sexy clips vol zwetende lichamen zoals die van Britney Spears zal het drietal niet snel maken. ,,Het is allemaal lief en onschuldig'', beaamt Debby Bloem. ,,De meeste groepjes zijn uitdagender. K3 draagt een beetje lippenstift, toont een beetje navel. Meer niet. Als mijn kinderen dat ook willen, heb ik er geen problemen mee.'' Haar dochters hoeven niet lang na te denken over de aantrekkingskracht van K3. Mandy en Melanie: ,,Ze zien er gewoon leuk uit.''

De volgende Tele-Romeo-show is op 30 januari in het Martini Theater in Groningen. Kaarten zijn te bestellen via 050 5222797