Doodgewone herenmode in Milaan

In Milaan blonken de nieuwe herencollecties uit in gewoonheid. Een commerciële zet, of hebben mannen meer bescherming nodig?

Er hoeft maar iets te gebeuren of modeontwerpers kruipen direct in hun schulp. Of het nu het begin van een economische dip is of een gebeurtenis als op 11 september vorig jaar, het is meteen afgelopen met vrolijke, onbezorgd ogende kleding, met kleur, met sex-appeal. De mannenmode heeft in elk geval voorlopig afscheid genomen van alle leuke dingen en oogt sober, somber, robuust en af en toe zelfs agressief. De ontwerpers die afgelopen week hun nieuwe wintercollecties voor 2002/2003 presenteerden deden vooral een poging heel gewone kleren te laten zien, die op geen enkele manier aanstootgevend zijn.

Weg zijn de sexy Adonissen van afgelopen seizoenen. Daarvoor in de plaats zijn jongens gekomen met netjes gekamde haren en zelfs `oudere' mannen met doorleefde koppen en grijzende slapen. Weg zijn ook de glittergordijnen, met rozenblaadjes bezaaide catwalks en overdadig gestylede palazzo's. Kale bomen en knisperende herfstbladeren vormen nu het decor bij het duo Dolce & Gabbana, terwijl bij D-Squared de mannequins zich een weg moesten banen door een berg afval, gadegeslagen door een publiek dat zich als zwervers of vluchtelingen hulde in dekens met de tekst `Beg to be Fierce'. Bij Gucci bewogen de modellen over een zacht tapijt van witte schapenvachten in een inktzwarte ruimte. Het decor van Versus deed denken aan een anarchistisch hol, waar de muur, het podium en de zaal volgeplakt waren met opruiende neon-plakkaten. En dan de muziek. Disco heeft plaatsgemaakt voor grunge, hardrock, ska of sentimentele liedjes als een Italiaanse a capella versie van Crying van Don Maclean, waarmee Gucci alle aanwezige Italianen in tranen achterliet.

De lieve pastels, diepe decolletés en strakke fifties-pakken die ons voor het voorjaar nog te wachten staan, worden komende winter in een klap weggevaagd door donkere tinten, dikke truien met col en stoer leer. Gewone kleren dus, variërend van klassieke, breedgeschouderde gangsterpakken à la Al Capone tot ruimvallende skatewear. Daartussen vind je alles wat mannelijke iconen als piloten, politiemannen, cowboys en mariniers dragen. Het begint bij de zwarte, gebreide mutsjes en eindigt bij schoenen met profielzolen. De nieuwe wintergarderobe bestaat uit een grofgebreide trui met Noorse motieven, een ruimvallende broek en een robuuste, knielange parka met capuchon. Heel gewoon, maar toch een opvallende ontwikkeling, omdat het lijkt alsof de mannenmode zich aan de buitenkant verhardt. Alsof mannen een dikke beschermlaag om zich heen nodig hebben.

Maken ontwerpers zich op voor barre tijden? Of zijn ze gewoon slim en beperken ze zich nu tot collecties die een groot publiek aanspreken, waarmee de verkoop die sinds 11 september met name in Amerika drastisch daalde gestimuleerd kan worden. De Amerikaan Ralph Lauren koos er in elk geval voor zijn prestigieuze Purple Label-collectie in Milaan te showen in plaats van in New York. In Europa valt momenteel nu eenmaal meer te verdienen. De overgang is het sterkst zichtbaar bij Versace en Versus, beiden ontworpen door Donatella Versace. Blonken de collecties tot en met komend voorjaar uit in kleur, soepelheid en lichtvoetigheid, vanaf het winterseizoen is zwart de dominante kleur, toegepast in ruimvallende sports- en skatewear. De sfeer bij beide shows was grimmig, met snoeiharde hardrock en een decor dat bij Versace werd opgeluisterd door gothische letters en bij Versus door een behang van pamfletten met anarchistische leuzen. Hoe kalm was dan de show van Gucci, met z'n fluisterzachte tapijt van schapenvachten en klassieke collectie van kostuums met brede schouders en wijde broeken, volumineuze overjassen, pilotenjacks van lammy en v-hals shirts, in plaat van overhemden met das. Zelfs Dolce & Gabbana, altijd goed voor spektakel en seks & rock-'n-roll, beperkten zich tot simpele kleren in herfstkleuren. Ze zijn ook in staat heel gewone ribfluwelen broeken, grofgebreide vesten en spencers te ontwerpen. Voor hun goedkopere D&G-collectie, waarvan nu ook een collectie kinderkleding uit is, lieten ze zich inspireren door ouderwetse bergbeklimmerskleding, van Tiroler vestjes tot truien met opgemaasde bergbloemen. De labels Prada en Miu Miu hoefden geen nieuwe weg in te slaan. Miuccia Prada, ontwerpster van beide collecties, heeft normale kleding tot kunst verheven. Begeleid door de muziek van The Specials (Ghosttown) liepen de modellen als jonge, Britse mods over het plankier in krappe, paars/zwarte kostuums, strakke ribbeltruien en geruite jacks. Het toppunt waren de lange gebreide onderbroeken met legergroene bomberjacks. Gewoner moet het niet worden.