Voorkeur Beeldende Kunst

Trade

Trade is een grote internationale fototentoonstelling met circa 150 werken van 60 bekende fotografen en kunstenaars die zoveel mogelijk aspecten van de handel belichten. De expositie in het Nederlands Foto Instituut concentreert zich op de internationale materiële cultuur en het daarmee verbonden levensgevoel. De beursvloer, de reclamewereld, de productie en distributie van goederen, maar ook kinderarbeid en milieuvervuiling komen aan bod. Het meest intrigerende werk op Trade is de klassieker Salerno (1990) van Andreas Gursky. De Duitse fotograaf legde vanaf een heuvel de haven van Salerno vast, met containers, een parkeerplaats van nieuwe auto's, de bergen in het achterland. De compositie van het geheel is zo subliem, de kleurschema's, het atmosferisch perspectief zo overtuigend dat het geheel als schilderij ongeloofwaardig, want te gecomponeerd, zou lijken. Maar het was echt. Gursky hoefde er niets voor te doen behalve te kijken. Hij zag dat de mens in al z'n nijvere handelsdriften, zonder het te willen een perfect schilderij had geschapen. Hij legde het vast. En stiekem verdenk je hem ervan dat-ie de havenmeesters, de fabrikanten en de autoparkeerders, diep dankbaar was voor deze buitenkans. Andere deelnemende kunstenaars zijn o.a. Frank Breuer, Balthasar Burkhard, Boris Mikhailov, Allan Sekula en Gerald van der Kaap.

Trade. T/m 3 maart in het Nederlands Foto Instituut, Witte de Withstraat 63, Rotterdam. Di-zo 11-17u.

Kees Maks

Hij hield van de piste van Carré, de varietétheaters en het café dansant. De Amsterdamse schilder Kees Maks (1876-1967) behoort samen met Leo Gestel en Jan Sluijters tot de grote expressionisten van de schilderkunst. In de sfeer van zijn leermeesters Breitner en Israëls schilderde Maks stadsgezichten van Amsterdam en Parijs, die een mooi tijdsbeeld geven van beide steden. Zijn werk valt op door grote afmetingen en forse penseelvoering. De Kunsthal wijdt een grote overzichtsexpositie aan zijn oeuvre.

Kees Maks. T/m 21 april in de Kunsthal, Museumpark, Westzeedijk 341, Rotterdam. Di-za 10-17u, zo 11-17u.

Willem Brakman

In 1998 vatte schrijver Willem Brakman (1922) het plan op om al zijn boektitels van een schilderij of tekening te voorzien, die de essentie uitdrukt. Zo krijgt het woord een bijpassend beeld, zo wordt de roman of het verhaal een schilderij. Het zijn geen illustraties die Brakman maakt, evenmin anekdotische uitbeeldingen maar schilderijen die een grote mate van expressie bezitten. Brakmans dubbeltalent komt mooi aan de orde op een expositie in het Rijksmuseum Twenthe in Enschede.

Willem Brakman tussen woord en beeld. T/m 17 febr in Rijksmuseum Twenthe, Lasondersingel, Enschede. Di-zo 11-17u.

Rineke Dijkstra

Olivier Silva ziet er uit als een doodgewone Franse jongen van zeventien jaar oud. Wat hem bezield heeft om zich aan te melden voor het Franse Vreemdelingenlegioen, zullen we nooit te weten komen. Wel krijgen we, dankzij de foto's van Rineke Dijkstra (1959), te zien welk effect die beroepskeuze op zijn uiterlijk heeft gehad. De serie kleurenfoto's, in de Vleeshal, toont de onthutsende metamorfose van een onbevangen tiener in een door de wol geverfde, volwassen man.

Rineke Dijkstra, recente fotowerken. T/m 3 febr in de Vleeshal, Grote Markt 16, Haarlem. Di-za 11-17u, zo 12-17u.

En verder

Dick Ket. De martelaar van het marterhaar t/m 15 april in het Museum voor Moderne Kunst, Utrechtseweg 87, Arnhem di-vr 10-17u, za-zo 11-17u; Ilja Repin (1844-1930): het geheim van Rusland t/m 7 april in het Groninger Museum, Museumeiland 1, Groningen di t/m zo 10-17u; Winters van Weleer. Sneeuw en ijs in het Mauritshuis t/m 24 febr in het Mauritshuis, Korte Vijverbeg 8, Den Haag di-za 10-17u, zo 13-17u; Van Picasso tot Tápies, Spaanse kunst uit de 20ste eeuw t/m 17 febr in het Gemeentemuseum Den Haag, Stadhouderslaan 41 di t/m zo 11-17u.