Recordverlies bij Opel, winst GM fors lager

De Duitse autofabrikant Opel heeft het afgelopen jaar een recordverlies geleden van 674 miljoen euro en wil daarom dit jaar 2.500 banen in Duitsland schrappen.

Moederbedrijf General Motors zag zijn resultaat vorig jaar met 70 procent dalen tot 1,475 miljard dollar (1,67 miljard euro) en zinspeelt op het sluiten van fabrieken in de VS.

Dat hebben de beide autofabrikanten gisteren bekendgemaakt. Adam Opel AG, dat al jaren kampt met een slinkend marktaandeel en de laatste paar jaar verlies maakt, verwacht dit jaar het verlies te verminderen en in 2003 quitte te spelen, maar managers van het bedrijf hebben daar zelf een zwaar hoofd in.

Vorige zomer maakte topman Peter Forster, nu nog geen jaar in dienst van Opel, een reorganisatieplan bekend dat duizenden arbeidsplaatsen zal kosten en de productiecapaciteit met 400.000 auto's per jaar moet verminderen. Gisteren zei Forster dat hij de reorganisatie versneld wil doorvoeren. Zo zou hij de 2.500 banen die Opel in 2003 wil schrappen dit jaar al kwijt willen, wat hem waarschijnlijk op zwaar verzet van de Duitse vakbonden komt te staan. Met de bonden was afgesproken dat de sanering niet met gedwongen ontslagen gepaard zou gaan. Forster wil met de bonden bovendien praten over verdere loonmatiging.

Moederbedrijf General Motors, 's werelds grootste autofabrikant, dat vorig jaar zijn marktaandeel in de Verenigde Staten voor het eerst in tien jaar zag toenemen, zinspeelde er gisteren op dat het zijn productiecapaciteit in de VS moet verminderen en fabrieken sluiten.

In het vierde kwartaal van het vorig jaar daalde de nettowinst van GM tot 255 miljoen dollar (288,2 miljoen euro). In Europa en Latijns Amerika maakte GM verlies, in de VS en (bescheiden) in Azië winst. GM is van de `Big Three' de enige die nog winst maakt. DaimlerChrysler en Ford lijden zwaar verlies.

Ford maakte vorige week bekend dat het vijf autofabrieken in de VS zal sluiten wat met tienduizenden ontslagen gepaard gaat. Topman Bill Ford ziet daarbij een jaar af van salaris en bonussen. GM zal dit jaar evenmin bonussen uitkeren.

Bij Opel is van matiging aan de top geen sprake.