Dramatische verliezen in luchtvaart VS

Twee van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld, American Airlines (AA) en Continental Airlines, hebben over het vierde kwartaal van 2001 een gezamenlijk verlies geleden van 900 miljoen dollar.

Vooral voor AA verliepen de laatste drie maanden van vorig jaar dramatisch. Het verlies van 734 miljoen dollar was een diepterecord voor het bedrijf. Continental verloor in dezelfde periode 149 miljoen dollar.

AMR, de moedermaatschappij van American Airlines, is door de enorme terugloop in inkomsten van dochter AA voor 798 miljoen dollar in het rood gekomen. De kwartaalomzet van AMR daalde naar 3,8 miljard dollar. In de vergelijkbare periode een jaar eerder boekte AMR nog een omzet van 4,86 miljard dollar en een winst van 47 miljoen dollar.

De grote boosdoener was het terrorisme. De zelfmoordaanslagen met vliegtuigen op het World Trade Center en het Pentagon, op 11 september, betekenden een ongekende deuk in het vertrouwen van de consument in het vliegverkeer. Bovendien kregen luchtvaartmaatschappijen te maken met een scherpe stijging van de kosten, onder andere voor beveiliging.

De Amerikaanse regering schoot na 11 september de nationale luchtvaartmaatschappijen financieel te hulp. Continental ontving 110 miljoen dollar en AA 29 miljoen dollar. Ondanks deze steun, die is verwerkt in de kwartaalcijfers, kwamen beide bedrijven toch op verlies uit.

,,De laatste drie maanden van 2001 waren onvoorstelbaar moeilijk'', zei de topman van AMR, Don Carty, gisteren bij het bekendmaken van de cijfers. ,,Luchtverkeer, met name het zakelijke, ging scherp naar beneden.'' AMR komt door de slechte resultaten van het laatste kwartaal ook voor geheel 2001 uit op een fors verlies: 1,8 miljard dollar. In 2000 boekte het bedrijf een winst van 813 miljoen dollar.

Zowel Amercican Airlines als Continental wezen er op dat het luchtverkeer bezig is zich langzaam te herstellen. Volgens beide maatschappijen is de prijsconcurrentie op dit moment niet meer zo agressief als in het najaar, maar een herstel van de zakenreizen – cruciaal voor een echt herstel bij de maatschappijen – blijft vooralsnog onzeker. De komende weken zullen ook de andere Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hun kwartaalcijfers bekendmaken. Luchtvaartanalisten verwachten dat het gezamenlijke verlies zal uitkomen op meer dan 3 miljard dollar, maar nog onder het record van het laatste kwartaal van 1990 zal blijven, toen het verlies 3,7 miljard dollar bedroeg.