Nederlandse films trekken veel meer bioscoopbezoek

Nederlandse films hebben het afgelopen jaar voor 9,5 procent van de bruto bioscooprecette gezorgd, volgens een woordvoerder van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie. In 2000 bedroeg het aandeel van Nederlandse films 5,0 procent na jarenlang rond de drie procent te hebben geschommeld. Was vorig jaar het succes vooral te danken aan een enkele titel (Kruimeltje), in 2001 overschreden meerdere films van eigen bodem de grens van 100.000 bezoekers: Costa!, Minoes, The Discovery of Heaven, Nynke en Ik ook van jou.

De groeiende belangstelling voor Nederlandse films is deels het gevolg van gericht (fiscaal) beleid van de overheid om de speelfilmproductie in Nederland te bevorderen en verbeteren. Uit een artikel in het internationale vakblad Variety blijkt dat toenemende interesse van het bioscooppubliek voor films uit eigen land het afgelopen jaar een Europees fenomeen was.

In Frankrijk steeg de recette van Franse films met een derde tot 41 procent van het totaal. Achttien procent van de Britse kaartjes werden verkocht voor nationale films, met inbegrip van semi-Amerikaanse producties als Harry Potter and the Philosopher's Stone en Bridget Jones's Diary, overigens de nummers 1 en 2 in de Nederlandse bioscoop-top 10 van het afgelopen jaar.

Achttien procent was ook het marktaandeel van de nationale film in Duitsland (was: dertien) en in Italië. De Spaanse en Noorse films verdubbelden hun marktaandeel bijna, tot respectievelijk 19 en 15 procent. In Zweden steeg het bezoek aan eigen films zeer licht tot 26 procent, maar de Denen keerden van 23 procent terug naar het niveau van 1999, namelijk dertig procent. Ook in Tsjechië waren drie van de tien kaartjes voor films uit eigen land.