`Nederland moet zich koest houden'

Den Haag houdt de Antillen verantwoordelijk voor de smokkel van cocaïne via Schiphol. Maar Nederland mag ook wel eens beter de vluchten naar Curaçao controleren, vindt het hoofd van de douane-inspectie.

E.M. Rosenda, hoofd inspectie van de douane op de Antillen, zegt het zeer beslist: ,,Vluchten uit Nederland zijn voor ons risicovluchten, net zo goed als vluchten uit het Caraïbisch gebied. Reizigers uit de Dominicaanse Republiek, Venezuela en Colombia proberen cocaïne naar Curaçao te smokkelen, Nederlanders doen dat met xtc. En die nemen ze vervolgens, vaak ingeslikt, mee naar de Verenigde Staten. Zo'n pil doet daar 25 tot 30 dollar. Lucratieve handel, toch?''

Maar het gesjoemel met xtc is ,,misschien nog niet eens het ergste'', zegt Rosenda. Het ergste waren ,,al die Hollanders'' die deze winter, rond de invoering van de euro, ,,vrachten baar geld'' naar de Antillen sleepten, zonder aangifte te doen. ,,Het gaat om miljoenen'', zegt de douane-inspecteur. ,,Munten en biljetten uit allerlei landen. Onze dienst onderschepte voor negen ton op Sint Maarten en op Curaçao voor een miljoen gulden. Je mag hier maar tien mille invoeren.''

Tegen die achtergrond, vindt Rosenda, zou Nederland er goed aan doen zich ,,een beetje koest te houden''. Hij duidt op Nederlandse kritiek op de Antilliaanse autoriteiten en hun aanpak van drugssmokkel. Het kabinet verlangt van de Nederlandse Antillen ,,verscherpte grenscontrole'' om de toestroom van cocaïnesmokkelaars te stoppen, zo zei premier Kok vrijdag na afloop van de ministerrraad. ,,De instroom moet aan de voorkant worden gestopt.'' Vooral het vliegveld Hato van Curaçao is een zwakke plek in de grens. Verreweg de meeste `bolletjesslikkers' die op Schiphol worden aangehouden, komen per vliegtuig van Curaçao.

Kok zinspeelde vrijdag ook op mogelijke corruptie onder Antilliaanse douaneambtenaren. Rosenda meent dat de Nederlanders ,,allerlei opmerkingen achterwege moeten laten over de gebrekkige controle van Antilliaanse passagiers die naar Nederland vliegen''.

Vindt u dat de douane op Schiphol haar beleid moet verscherpen?

Rosenda: ,,Ik wil Nederland niet de zwartepiet toespelen. Maar is de controle wel zo goed, gezien het doorlaten van die xtc en dat zwarte geld?''

Ze is toch beter dan op het vliegveld Hato, hier in Willemstad?

,,Dat weet ik niet. Ik houd vol dat onze douane en politie de passagiers goed in de gaten houden. Komt er een vlucht uit Colombia, dan staan onze honden klaar om die reizigers en hun bagage te besnuffelen. Ze hebben goede neuzen, net als onze dounaniers trouwens. Ik weet dat het aantal drugskoeriers is afgenomen, mede door de afschrikkende werking van die controle.''

En de mensen die vertrekken, krijgen zij genoeg aandacht van de douane?

,,Zij krijgen eveneens te maken met honden. En sinds kort met een mole, een van de Nederlandse kustwacht geleend apparaat dat op afstand verdovende middelen kan traceren. Ik weet niet of dat ook voor ingeslikte drugs opgaat, maar wij doen hoe dan ook ons best de bolletjesslikkers te elimineren.''

Wat is daarbij het grootste probleem?

,,Enerzijds, dat onze douanebeambten worden bedreigd. Er zijn drugshandelaren die ze anoniem iets laten weten van: `ik weet je te vinden, als je het vandaag die of die lastig maakt.' Dat is geen flauwe opmerking, daar ga je over nadenken. Anderzijds, de tactiek van de drugshandelaren. Ze sturen 50 bolletjesslikkers tegelijk op de douane af. Die houdt er, zoals deze week gebeurde, 17 of 20 per dag aan. Maar haar capaciteit is beperkt, de andere 30 overtreders glippen er door, want het vliegtuig moet nu eenmaal vertrekken.''

Vindt u dat de aankomstplaats van een vlucht een rol moet spelen bij de controle op drugs?

,,Zeker. Ik zal u een voorbeeld geven. Gisteren was ik bij de douane op ons vliegveld Hato. Daar liepen drie blanke Zuid-Afrikanen. Een van hen had zichtbaar bolletjes ingeslikt. Misschien was er zelfs eentje geknapt, want het schuim stond op zijn mond, hij moest overgeven, die jongen was er slecht aan toe. De drie mannen bleken van Zuid-Afrika op weg naar Schiphol. Wat moeten ze dan op Curaçao? Tsja, hier kost een kilo cocaïne 3.500 gulden, in Nederland 35.000. Ze willen rijk worden. In zo'n geval ligt een groot stuk verantwoordelijkheid toch in Amsterdam?''