Een serieus monster

Omdat veel griezelfilms zo op elkaar lijken, vindt het publiek het leuk wanneer de personages hardop zeggen dat ze de situatie waarin ze zich nu bevinden al uit een andere film kennen. Bovendien bevestigt postmoderne horror als in de Scream-trilogie de eruditie van de (jonge) kijker. Het aardigste wat je van de recente formule-hit Jeepers Creepers kunt zeggen, is dat het een breuk is met die doe-niet-zo-stom-als-in-andere-films' traditie. De toeschouwer mag helemaal zelf bedenken welke horrorklassiekers regisseur Victor Salva citeert, en zelf tegen zijn buurman zeggen dat het toch niet verstandig is om je langs een afgelegen landweg over een put te buigen waarin je eerder een mysterieuze figuur lijken hebt zien dumpen.

Met andere woorden: in Jeepers Creepers lijken de principes van The Texas Chainsaw Massacre en Steven Spielbergs Duel opnieuw uitgevonden te worden en is de kannibalistische boeman in Hillbilly-land weer een serieus monster. Je zou het bijna een frisse aanpak kunnen noemen, maar toch maakt Salva al sinds 1988 dit soort films. Het is een wonder dat deze, door Francis Ford Coppola's studio geproduceerde aflevering, zo succesvol werd en dat Salva's reputatie in Hollywood kennelijk niet definitief beschadigd is door zijn veroordeling wegens op video vastgelegde ontucht met een 12-jarige acteur in zijn eerdere film Clownhouse (1988). Misschien vormt een enge regisseur juist een aanbeveling voor een enge film.

Jeepers Creepers. Regie: Victor Salva. Met: Gina Philips, Justin Long, Jonathan Breck. In 40 bioscopen.