ANWB wil simulator gebruiken bij rijles

Voorzitter Pieter van Vollenhoven van de Raad voor de Transportveiligheid heeft vandaag op het hoofdkantoor van de ANWB in Den Haag een autoritsimulator in gebruik genomen. De simulator moet een ,,nieuwe impuls'' geven aan het rijonderwijs.

De ANWB zegt te verwachten dat op termijn 10 procent meer mensen zullen slagen bij de rijopleidingen die de bond verzorgt. Ook verwacht de organisatie dat de prijsstijgingen van rijlessen ,,beperkt'' kunnen blijven.

De bond heeft inmiddels simulatoren geplaatst bij rijopleidingen in Eindhoven, Amsterdam en Apeldoorn. Als proeven hiermee de komende maanden slagen, worden er zestig tot honderd simulatoren geplaatst bij de twintig vestigingen van ANWB-opleidingen in Nederland. De simulator kost tussen de 60.000 en 68.000 euro per stuk, afhankelijk van het aantal simulators dat wordt afgenomen.

Uit onderzoek van TNO Soesterberg blijkt dat 20 tot 40 procent van de rijlessen op de openbare weg kan worden vervangen door de inzet van ritsimulators. TNO-onderzoeker Hans Korteling: ,,Met de simulator kunnen mensen sneller leren, omdat elk gewenst leerdoel eindeloos kan worden geoefend, zoals invoegen op de snelweg of het naderen van voorrangskruisingen.''

Als voordelen van virtueel rijonderwijs noemt Korteling efficiëntere inzet van rij-instructeurs, besparing op de brandstofprijzen, verminderde milieuverontreiniging en minder files door lesauto's. Bovendien heeft de simulator een grote aantrekkingskracht op jongeren en kunnen jongeren al voor hun achttiende jaar rijlessen nemen.

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zet vraagtekens bij de effectiviteit van de ANWB-simulator. ,,Om de werkelijkheid goed na te bootsen heb je veel duurdere simulators nodig. Je moet het in je stoel kunnen voelen als je over een hobbel rijdt. Als je een verkeerde ruk aan het stuur geeft, moet je andere auto's horen toeteren'', zegt CBR-woordvoerder Hans Fontijn.

Het CBR krijgt binnenkort de beschikking over twee Zwitserse simulatoren die een kleine miljoen euro per stuk kosten. Deze zijn bedoeld voor scholing van beroepschauffeurs.

TNO-onderzoeker Korteling wijst de kritiek van de hand. Korteling: ,,Als de mensen van het CBR zien wat deze simulator allemaal kan, zullen ze bleek wegtrekken.''