Twee keer zoveel boodschappen thuisbezorgd

Het aantal Nederlanders dat zijn boodschappen thuis laat bezorgen door de supermarkt is vorig jaar verdubbeld. De grootste internetsupermarkten melden stijgingen van tientallen tot honderden procenten. Afgelopen jaar lieten 110.000 huishoudens ten minste één keer levensmiddelen thuis afleveren.

Onderzoeksbureau Forrester Research stelt dat de omzet is verdubbeld naar 235 miljoen euro (517 miljoen gulden). De verkopen van Albert, de online-winkel van Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en De Tuinen, stegen tientallen procenten. Deze onderneming maakt uit concurrentieoverwegingen geen omzet bekend, maar een woordvoerster zegt dat er dagelijks honderden nieuwe klanten bijkomen.

De grootste concurrent van Albert Heijn, Max Foodmarket, doet het nog beter. Dit bedrijf bestaat nog geen jaar, maar haalt deze maand Albert in, meent directeur Dick Groot: ,,Wekelijks groeit onze omzet met 5 à 10 procent. We zijn gestopt met adverteren, omdat we de vraag niet meer aankonden. We hebben onze handen vol met het aannemen van personeel.'' Elke week treden 10 nieuwe medewerkers in dienst bij Max Foodmarket, dat 250 werknemers heeft.

Wehkamp, dat naast kleding en audioproducten sinds enkele jaren levensmiddelen verkoopt, spreekt van een verdubbeling van zijn omzet naar 59 miljoen euro (130 miljoen gulden). ,,Ver boven onze prognose'', aldus een woordvoerster. Naast Max Foodmarket kreeg Albert vorig jaar ook concurrentie van Gemaknet, dat nu in Bergen op Zoom, Rotterdam en Capelle aan den IJssel boodschappen bezorgt.

Vooral tweeverdieners maken gebruik van de bezorgservice. ,,Mensen hebben steeds minder zin om zich elke zaterdag door de supermarkt te wurmen en veel parkeergeld te betalen'', verklaart de woordvoerster van Wehkamp de populariteit. Bovendien zijn de websites en de assortimenten van de online-winkels verbeterd. Bij Albert kunnen klanten sinds twee maanden ook producten van Etos, Gall & Gall en De Tuinen bestellen. Max Foodmarket biedt 5000 artikelen aan, maar wil dat dit jaar opvoeren naar 10.000.

Een andere verklaring voor het succes van de thuisbezorging is de betere service. ,,Je kunt meestal binnen enkele uren je boodschappen thuis afgeleverd krijgen'', zegt Groot. ,,En als je niet thuis bent, hoef je niet meer, zoals vroeger, je bestelling op te halen bij het dichtstbijzijnde postkantoor.''

Online-winkels voorspellen voor dit jaar een vergelijkbare omzetgroei, onder andere door verbreding van hun assortiment. Albert en Max Foodmarket willen dit jaar verder uitbreiden buiten de Randstad. De online-winkel van Wehkamp maakt winst, Max Foodmarket denkt in het vierde kwartaal positief te draaien.