Havenman van uitstervend ras

Hans Vervat is gisteravond in Rotterdam uitgeroepen tot Havenman van het jaar 2001. De waardering voor een nog onvervalste Rotterdamse havenondernemer.

Hans Vervat (53 jaar) nam na huldiging tot Havenman van het jaar in het havencafé De Ballentent nog een biertje met Jan Rijsdijk, die de door de Rotterdamse havenpersclub Kyoto uitgereikte prijs ook al een keer in de wacht sleepte. Voor de goede verstaander was het een aandoenlijk tafereel.

Want havenondernemers van het kaliber Rijsdijk, die zich voor meer dan honderd miljoen gulden liet uitkopen uit zijn bedrijf Interstevedoring, en zijn branchegenoot Vervat worden zeldzaam in de Rotterdamse haven, waar de sjorder met het shaggie in de mond op ruime schaal heeft plaats gemaakt voor de terminal-operator. Hans Vervat: ,,Toen we hier begonnen werkten er nog zo'n vijftienduizend mensen in de overslag, nu hooguit nog vijfduizend''.

Vervat is afkomstig uit een Rotterdamse aannemersfamilie die al in de jaren zeventig op kleine schaal in de haven actief was. Aanvankelijk zat Vervat in de damesconfectie (zelf is hij nu nog eigenaar van een damesmodezaak), maar de Rotterdamse haven, waar hij als kleuter al de zandschepen zag afmeren bij het bedrijf van zijn vader, zit hem in het bloed. Eind jaren tachtig maakte Vervat zich met het sjorbedrijf Matrans definitief los van zijn familie. Gisteravond erkende hij desondanks dat hij het zonder de steun van zijn broers Loek en Nico, die in Moerdijk een stuwadoorsbedrijf en distributiecentrum heeft opgezet, nooit zover had kunnen schoppen in de haven van Rotterdam . Ook ECT en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam hebben Vervat gesteund in de ambitie uit te groeien tot een havenondernemer van formaat.

Met de overname van containerreparatiebedrijf Morcon in 1995 stapte Vervat in de containeroverslag, waar hij inmiddels een bedrijf heeft opbouwd dat na ECT het op één na grootste containeroverslagbedrijf in de Rotterdamse haven is. Vervat kocht de Waalhaven-terminals van de bedrijven Uniport en Hanno en is in de niche van de containeroverslag (die in Rotterdam wordt gedomineerd door ECT) een belangrijke speler geworden.

Sceptici en tegenstanders beweren dat hij schaatst op dun ijs. ,,Maar dat wordt snel dikker'', geeft Vervat toe, die de havenprijs onder meer heeft gekregen omdat hij als één van de weinigen bij het kerende economische tij er niet voor terugdeinsde fors te investeren in de haven.

Ondanks het feit dat Hanno op dit moment verliesgevend is en de zware investeringen (hoeveel houdt hij geheim) in Uniport in een door overcapaciteit geteisterde markt niet zo gemakkelijk zijn terug te verdienen. ,,Er liggen nog steeds unieke kansen in de Rotterdamse haven'', zegt Vervat, die weliswaar met vrouw en vier kinderen in Antwerpen woont, maar die haven geen blik waardig keurt.

Vervat zegt dat zijn bedrijf een ,,people's business'' is, klantvriendelijk, zonder franje en zonder al te veel overhead en al te geavanceerde computersystemen zoals bij concurrent ECT. ,,De klant waardeert de persoonlijke behandeling die hij bij ons krijgt'', zegt Vervat die gezien zijn achtergrond ook naar de man op de werkvloer luistert. ,,Deze prijs zie ik als een grote waardering'', zegt Vervat oprecht, die Rutger van Slobbe van containerrederij P&O Nedlloyd als havenman is opgevolgd.