Alom kritiek op Brits plan spoorwegen

Het tienjarenplan voor de Britse spoorwegen is gisteren kritisch ontvangen door de politieke oppositie, passagiersgroepen en het bedrijfsleven. De kosten van het plan bedragen 56,5 miljard pond (91,6 miljard euro).

De maatregelen zijn cosmetisch, aldus de transportwoordvoerder van de Conservatieve Partij, Theresa May. Ze betekenen ,,nieuw geld, noch nieuwe projecten, noch nieuwe hoop voor passagiers'', die het slachtoffer zijn van de aanhoudende ,,forenzenmisère'' en ,,chaos'' op het spoor door stakingen, ongelukken en treinen die niet of niet op tijd rijden, aldus May.

Het tienjarenplan, gisteren gepresenteerd door het overheidsorgaan voor het spoorwegbeleid, de Strategic Rail Authority (SRA), heeft een overheidscomponent van 33,5 miljard pond (54 miljard euro) en een onzekere component van investeringen uit het bedrijfsleven van ten minste 23 miljard pond.

Dat geld, merendeels twee jaar geleden al toegezegd, wordt volgens de SRA de komende tien jaar bestemd voor verbetering en uitbreiding van het net voor passagiers- en vrachtvervoer, de aanschaf van extra treinen, het opknappen van stations en nieuwe veiligheidssystemen.

De SRA zei ook dat een aantal eerder beloofde projecten er in die tien jaar niet inzit, zoals een nieuwe noordzuidverbinding tussen Londense stations, een nieuwe terminal voor de Eurostar in noord-Londen en het doortrekken van de hogesnelheidslijn naar het noorden.

Bovendien zouden verbeteringen van regionale lijnen worden opgeofferd aan verbetering van het net rondom de hoofdstad, waar zeventig procent van alle treinen rijdt.

Wel krijgen honderden stations ter waarde van 430 miljoen pond betere voorzieningen. Maar passagiersgroepen waren daarmee niet tevreden. ,,Fijn, een nieuwe wachtkamer met een nieuwe wc, waar je kunt wachten op een trein die niet komt'', zei een woordvoerder van de reizigerslobby cynisch, nadat minister Byers (Transport) het plan in het parlement had verdedigd.

Financiële belangengroepen en onafhankelijke analisten in Groot-Brittannië zetten vraagtekens bij de begroting. Volgens het Railway Forum, de vereniging van particuliere bedrijven op en rond het Britse spoor, kan met de jaaromzet van drie miljard pond hooguit twintig miljard pond aan particulier vermogen worden geleend. De rest zou de Britse overheid moeten bijpassen, maar dat is onwaarschijnlijk.

De Financial Times noemt het plan vanochtend in een hoofdartikel ,,fictie''. Het bedrijfsleven is extra kopschuw geworden sinds minister Byers Railtrack, de geprivatiseerde exploitant van de rails, stations en seinen, failliet verklaarde. Aandeelhouders vechten die beslissing aan. ,,Geloof maar niet dat dezelfde mensen die Byers heeft afgebrand nu staan te trappelen om dertig miljard pond op te hoesten'', zei Railtrack-chef Steve Marshall.