Kamer bekijkt ook bouw busbaan

De commissie uit de Kamer die een parlementaire enquête naar bouwfraude voorbereidt, stelt een onderzoek in naar mogelijke fraude bij de aanleg van een bustunnel in Noord-Holland. Dit heeft voorzitter M. Vos (GroenLinks) van de Kamercommissie verklaard. De commissie doet naar verwachting eind deze maand een voorstel aan de Kamer over de inhoud en planning van de parlementaire enquête naar bouwfraude.

Via een bericht in de Volkskrant kwam afgelopen weekeinde een nieuw geval van mogelijke bouwfraude aan het licht. Het gaat om een tunnel die medio jaren negentig is aangelegd als onderdeel van een busbaan die Amsterdam Zuid-Oost met Haarlem verbindt. Deze zogenoemde Zuidtangent is afgelopen weekeinde geopend. De tunnel heeft 28 miljoen euro (bijna 62 miljoen gulden) gekost. De kosten van de totale busbaan bedragen ruim 135 miljoen euro.

Gebleken is dat in een schaduwboekhouding van het bedrijf dat de Schipholspoortunnel bouwde, KSS, een valse factuur van 225.000 euro (495.000 gulden) wordt toegeschreven aan deze bustunnel. KSS bouwde ook de bustunnel. Een onderzoek van KPMG Forensic Accounting heeft eerder aan het licht gebracht dat de schaduwboekhouding voor de Schipholspoortunnel accuraat was.

De in die zaak gepleegde valsheid in geschrift leidde eind vorig jaar tot grote opwinding in de Tweede Kamer. Een schikking die justitie met KSS en de twee daarin samenwerkende bedrijven (HBG en Strukton) trof, was voor de Kamer mede aanleiding een parlementaire enquête in te stellen.

HBG meldde vanmorgen niet te kunnen zeggen of het bericht over de bustunnel al dan niet juist is. Dat is ,,in onderzoek'', aldus een woordvoerder. Strukton gaf geen reactie. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat de projecten financierde, zegt dat de bustunnel net als de Schipholspoortunnel in 1993 onderhands is aanbesteed. Omdat KSS al bezig was met de Schipholtunnel, werd de combinatie ook deze tunnel gegund. Eerder is gebleken dat KSS een in de bouw ongebruikelijk hoge winst – 18,9 procent – maakte op de Schipholtunnel.

bouwfraude: pagina 3