Britten steken 93 mld euro in spoorwegstelsel

De Britse regering heeft vandaag een tienjarenplan ter verbetering van de noodlijdende spoorwegen gepubliceerd van 56,5 miljard pond (zo'n 93 miljard euro). Britten moeten in 2010 weer een spoorwegstelsel hebben ,,om trots op te zijn'', zei vanochtend de voorzitter van de Strategic Rail Authority (SRA), het overheidsorgaan voor het spoorwegbeleid, in een poging de malaise op het spoor tegenwicht te geven.

Op korte termijn lijkt echter geen einde in zicht aan de crisis door stakingen en storingen, gebrek aan onderhoud, veiligheidsproblemen, een bestuurscrisis in het spoorbedrijf en groeiende onzekerheid over de financiering van de verbeteringen, die voor veertig procent uit de particuliere sector moet komen.

Het spoor is na de gezondheidszorg en het onderwijs de derde openbare sector waarop premier Blair niettemin op korte termijn verbeteringen moet laten zien om geen politieke averij op te lopen. De plannen omvatten een uitbreiding van de passagierscapaciteit met de helft en tachtig procent meer goederenvervoer, investering in veiligheidssystemen, het opknappen van stations en het verbeteren van hoofd- en regionale lijnen, vooral rond Londen, waar de meerderheid van alle reizen begint en eindigt.

Het plan, gepresenteerd met zeker een jaar vertraging, valt ook samen met nieuwe prijsstijgingen, mogelijke opheffing van niet-rendabele diensten, oplopende verliezen bij de particuliere vervoerders op het spoor en aanwijzingen dat ook de nieuwe plannen de beloftes niet kunnen waarmaken.

De City staat niet te springen miljarden in het zwarte gat van het spoor (en de Londense ondergrondse) te pompen. De regering heeft investeerders verder afgeschrikt nadat minister Byers (Transport) het geprivatiseerde spoor vorig jaar de facto failliet verklaarde, zonder formeel te hernationaliseren. Byers, vorige week verder in het nauw nadat collega Hain (Europese Zaken) het Britse spoor ,,het slechtste van Europa'' noemde, suggereerde vandaag dat Labour misschien te veel op de particuliere sector heeft vertrouwd. Maar of de overheid zich verder kan of wil committeren is onzeker. Volgens passagiersgroepen zijn de nieuwe plannen daarom ,,op drijfzand gebouwd''.