Spoorwegen 1

De ingezonden brief van M. van Veen (NRC Handelsblad, 7 januari) over wat allemaal mis is met de NS is een uitstekend voorbeeld vanwege de strekking: ,, bij `ons' is alles goed, maar de anderen doen alles fout''.

Ikzelf heb de NS 8 jaar als werknemer van dichtbij meegemaakt (tot anderhalf jaar geleden) en ben redelijk op de hoogte van de `ins en outs' van het bedrijf.

Het is onzin te stellen dat de oude structuur van de dienstroosters van conducteurs en machinisten (periode vóór het `rondje om de kerk') niet bijdraagt tot het fundamentele probleem van vertragingen. Als er op een trein per dag tientallen wisselingen van conducteurs en machinisten plaatsvinden, hoef je geen professor logistiek te zijn om te kunnen voorspellen dat de kans dat treinen niet meer op tijd gaan rijden zeer veel groter wordt dan in de situatie waarbij 1 paar (machinist en conducteur) voor 1 dag verantwoordelijk is voor de desbetreffende trein.

Ook het feit dat een 8-urige werkdag van een conducteur en machinist voor (gemiddeld) meer dan twee uur bestaat uit het niet bezig zijn met het uitoefenen van hun vak (o.a. door wachten op een volgende trein of het na de dienst weer naar huis reizen) geeft, zonder hogere wiskunde, aan dat door een betere organisatie (het rondje om de kerk) tientallen procenten efficiëntie behaald kunnen worden waardoor dus ook het schrijnende personeelstekort fundamenteel wordt verminderd.

Dat het rondje om de kerk funest zou zijn voor de werkbeleving van machinisten en conducteurs is even grote onzin als te beweren dat mensen elke dag in tenminste vijf verschillende kantooromgevingen moeten zitten omdat ze anders niet meer geconcentreerd kunnen werken.

ook is het een volstrekte gotspe om de directie ,,schofterig gedrag'' te verwijten tijdens `Bestemming Klant'. Ik heb zelden een zorgvuldiger opgezet project gezien waarbij de directie haar uiterste best heeft gedaan om alle medewerkers te informeren over haar visie op de toekomst. Iedere werknemer bij NS-Reizigers, ook briefschrijver Van Veen heeft destijds volop de kans gehad (en is daar ook expliciet toe uitgenodigd) commentaar en kritiek op de plannen te leveren. Dat `Bestemming Klant' destijds zo'n brede ondersteuning heeft gekregen (ook van de vakbonden) heeft mij wel verbaasd maar heeft met schofterig gedrag helemaal niets te maken.