Honderd veelbelovende bands

Gisteravond begon in Groningen het Noorderslag Weekend met het popfestival Eurosonic en een seminar voor tal van vertegenwoordigers van de media en de muziekindustrie.

,,Overleven is een vorm van succes'', luidde de centrale stelling in de keynote speech van de Amerikaanse muzikant, technicus en labeleigenaar Steve Albini. Zijn verhaal was het startschot van het Noorderslag Weekend, dat behalve de popfestivals Noorderslag, vanavond, en Eurosonic, gisteravond, ook het Noorderslag Seminar omvat.

Zodoende zaten er in De Oosterpoort te Groningen veel vertegenwoordigers van de media en de muziekindustrie, categorieën waarmee Albini, die van de platen van zijn eigen groep Shellac bijvoorbeeld geen recensie-exemplaren ter beschikking stelt, een moeizame relatie onderhoudt. Volgens hem is de gemiddelde band beter af zonder de bemoeienissen van een grote platenmaatschappij. ,,Okee, je budget is tien, vijftien procent lager, maar dat zou ik graag inruilen tegen volledige zeggenschap over mijn eigen werk. Als je je op die manier kunt handhaven, ben je op de lange termijn succesvoller dan wanneer je achter het grote succes aanholt.''

Albini is bekend als producer van Nirvana, PJ Harvey, The Pixies, Page & Plant, Nederlandse bands als The Ex en Caesar en talloze Amerikaanse underground-groepen. Zelf mijdt hij de term `producer', hij spreekt van `opnemen' en weigert zijn esthetische oordeel aan de band in kwestie op te dringen. In die houding wortelt ook zijn tirade tegen de digitale trukendoos in de moderne studio: ,,Je moet een band, die er al een afgeronde esthetiek op na houdt, niet lastig vallen met samples, loops, Pro-Tools en andere, geluidsveranderende en tijdgebonden technieken.''

Albini heeft het niet op de digitalisering in het tegenwoordige muziekbedrijf. ,,In de twintig jaar dat ik in studio's actief ben heb ik het ene na het andere digitale opnamesysteem zien verouderen. Platen die op zulke systemen opgenomen zijn kunnen niet goed bewaard worden, cd's blijven niet eeuwig goed en digitale banden vergruizen en hebben een veel lagere tolerantiegrens dan analoge banden. Het is tegenwoordig gemakkelijker om platen van zeventig jaar geleden opnieuw uit te brengen dan platen van tien jaar geleden. Wie wil dat zijn werk in de toekomst nog gehoord wordt, zorge voor een analoge master.''

Albini prees de professionele instelling van de Nederlandse bands waarmee hij gewerkt heeft, hetgeen volgens hem te danken is aan de goede voorzieningen hier. ,,Niemand in Amerika, op dit niveau althans, ziet muziek als iets om van te leven.'' Wat Nederlandse bands met die instelling doen valt vanavond na te gaan op Noorderslag zelf. Gisteravond werd de Groninger binnenstad beheerst door het voor het eerst van te voren uitverkochte Eurosonic-festival: zo'n 100 veelbelovende lokale, nationale en Europese bands op 25 podia. Het overbekende Krezip was in die overvloed van goeddeels nieuwe namen een vreemde eend in de bijt. Lange rijen waren er voor Millionaire, de Vlaamse belofte die zichzelf neerzette met een combinatie van woeste chaos en beheerste ironie. Verder liep het aanbod uiteen van singer-songwriters en tere of juist ruige gitaarbands tot grillige, aanstekelijke dansmuziek van SI Futures, die aan nauwelijks meer dan een laptop genoeg had voor een bescheiden feestje.