Drie Hollandse kerels staan in de woestijn een potje te janken

Van alle equipes in de Dakar-rally heeft het Toyota Trophy Team de meeste tegenslag. Maar het Nederlandse duo Chris Leyds en Pierre Blom houdt vol.

In de Dakar-rally kan het op duizend manieren tegenzitten. Vraag het maar aan coureur Chris Leyds (33) en navigator Pierre Blom (37). In hun eerste gezamenlijk optreden strandde het Nederlandse duo vorig jaar nog voor de rally goed en wel begonnen was. In de tweede etappe bij Château Lastours vlogen zij met hun jeep over de kop. Het gevolg van een kleine fabricagefout, bleek later.

Dit jaar zijn de twee leden van het Toyota Trophy Team bijna in Dakar. Nog twee etappes ongeschonden doorkomen en Leyds en Blom staan op het podium aan het Lac Rose. Maar van een pijnloze rally is allerminst sprake. Teamgenoot Dries Veen brak een week geleden zijn rug toen hij met een vaart van honderd kilometer per uur in een zandduin dook. Een paar dagen later verongelukte Daniel Vergnes, het technische brein van het internationale rallyteam.

,,Brute pech'' en ,,superzwaar'', zo kwalificeren Leyds en Blom de ongevallen van hun teamgenoten. Maar voor Leyds geen reden om te stoppen. ,,Daniel was vol van de Dakar. Hij zou niet gewild hebben, dat wij ons terugtrokken.'' Blom knikt: ,,Doorgaan, een andere optie was er niet.''

Shit happens, zeggen de twee. ,,Het klinkt misschien cru'', zegt Leyds, ,,maar je stopt toch ook niet als twee monteurs in Frankrijk een paar banden gaan halen en zich doodrijden. Zulke ongelukken kunnen overal gebeuren.''

Het overlijden van Vergnes was voor de Nederlanders niet eens het moeilijkste moment uit de rally. Dat kwam dinsdagmiddag halverwege de elfde etappe. Midden in de woestijn stond Bertus Oosterbeek naar hen te zwaaien, vertelt Blom. De motorrijder stond met pech in de duinen en hoopte dat zijn landgenoten hem konden helpen. ,,Pierre, doe alsjeblieft nieuwe olie in mijn motor.'' Maar Blom, zelf verwoed motorrijder, hoorde het geratel van een kapotte motor al. Zelfs het grootste blik olie zou geen uitkomst bieden. Oosterbeek moest zijn noodbaken activeren en de strijd opgeven.

Drie stoere Hollandse kerels kregen het daarna te kwaad. Blom: ,,Bertus was bezig aan zijn eerste rally. Hij ging die dag juist zo goed, hij was al vijftien rijders voorbijgegaan. Superlullig om dan te moeten zeggen: `Het is over, Bert'. Toen we hem in de woestijn achterlieten, stonden we met z'n drieën een potje te janken.''

Leyds, hoofd facilitaire zaken bij internetprovider Tiscali, wil morgen hoe dan ook Dakar halen. ,,Daarmee kan ik een zware periode in mijn privé-leven afsluiten.'' Ook Blom droomt van de Dakar-medaille. Na twee mislukte pogingen moet het maar eens raak zijn, vindt hij. Vijftien jaar reed de zelfstandig ondernemer op de motor kleine woestijnrally's. Nooit raakte hij geblesseerd. In zijn eerste Dakar vloog hij op de motor echter al op de vijfde dag over de kop. Met een klaplong, twee gebroken ribben, een gebroken schouderblad en een gebroken sleutelbeen belandde hij in het ziekenhuis. ,,Dakar is voor rallyrijders, wat Wimbledon is voor tennissers. Mooier bestaat niet. Deze week scheurden we tweehonderd kilometer op kompas rechtuit. Al die tijd zagen we niemand. Waar beleef je in Nederland zo'n avontuur?''

Dakar is niet voor doetjes, stelt Blom. ,,Je moet avonturier zijn en van afzien houden, anders red je het niet. Allemaal jongens van hetzelfde slag. Kerels die niet zo snel zeuren. In Nederland ken ik veel mensen die het hier in Afrika niet lang zouden volhouden.''

Het Toyota Trophy Team is voor rallyrijders zonder eigen jeep. Voor een bedrag van 110.000 euro verkoopt het Japanse merk een speciaal geprepareerde Landcruiser. Toch halen van het team van zestien auto's morgen hooguit vier auto's de eindstreep.

Twee weken geleden vertrokken de vrienden in Arras met een nagelnieuwe auto. De rit door de woestijn heeft duidelijk zijn tol geëist. De jeep zit onder de butsen, een bumper hangt scheef, de voorruit is kapot en een koplamp is met tape gerepareerd. ,,Gisteren stonden we nog met onze neus in het zand'', zegt Blom enthousiast. ,,Na een paar seconden rolden we eerst op ons dak en daarna landen we weer op de banden.''

Leyds, de eigenaar van de auto, zal alle deuken een zorg zijn. ,,Vrouwen dragen een jurk voor een groot feest toch ook maar één keer?''