Ahold kan leren van ervaringen Carrefour

Het Franse levensmiddelenconcern Carrefour wint eindelijk het marktaandeel terug dat verloren was gegaan na zijn problematische fusie met de eveneens Franse branchegenoot Promodes. Maar dat lukt alleen door een groot deel van de synergievoordelen in te leveren bij de klanten die waren weggelopen.

De op één na grootste detailhandelsketen ter wereld had ten tijde van de fusie gezegd dat de synergievoordelen aan het einde van 2002 1 miljard euro zouden bedragen. Maar de afgelopen negen maanden heeft het bedrijf volgens Deutsche Bank 330 miljoen euro uitgegeven aan prijsverlagingen en reclamecampagnes om klanten terug te winnen op zijn belangrijkste afzetmarkten, Spanje en Portugal. Het heeft dus al een derde van de verwachte synergie-inkomsten in rook zien opgaan.

En waarschijnlijk blijft het daar niet bij. Carrefour heeft nog niet het hele marktaandeel teruggewonnen dat het concern in Spanje en Frankrijk was kwijtgeraakt. Klanten raakten in de war door de veranderingen van de bedrijfslogo's en logistieke haperingen leidden tot bevoorradingsproblemen. Bovendien is de concurrentie toegenomen, althans in Frankrijk, waar concurrenten manieren hebben bedacht om de wettelijke beperkingen van prijsverlagingen te omzeilen. In 2002 verwacht Carrefour nog eens voor 330 miljoen euro aan synergievoordelen te verwezenlijken, en weer gaat het grootste deel daarvan waarschijnlijk naar de klanten. De operationele winst in 2001 was ook al `zwak', aldus de onderneming.

Carrefour boekt nu een aanzienlijk minder progressie dan vóór de fusie. Het bedrijf heeft al toegegeven dat het zijn doelstelling van het verdubbelen van de operationele winst dit jaar niet haalt. Als gevolg daarvan heeft de koers het zwaar te verduren gehad en is deze zo'n 40 procent gekelderd in vergelijking met het hoogtepunt aan het eind van 1999. De aandelen worden nu verhandeld tegen ongeveer dezelfde vermenigvuldigingsfactor met betrekking tot de verwachte winst over 2002 als die van het Britse Tesco, terwijl ze voorheen een grote premie genoten. De kans is groot dat die premie nooit meer terugkeert. Ahold, dat heeft gezegd dat het graag een Europese branchegenoot wil overnemen, kan hier beter nota van nemen. Zijn aandelen worden tegen een korting ten opzichte van die van zijn concurrenten verhandeld, voor een deel wegens deze ambitie.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld