Schijnwerpers op bouwterrein hinderen piloten

Piloten van vliegtuigen die over Utrecht vlogen, hebben gisteravond hinder ondervonden van bouwlampen. De lampen stonden bovenop een kantoor-in-aanbouw van zeven verdiepingen hoog. De lampen schenen recht naar boven, waardoor piloten er last van hadden. Dat heeft een woordvoerder van de politie van het regiokorps Utrecht vanochtend bevestigd.

De luchtverkeersleiding van Schiphol waarschuwde de Utrechtse politie, die rond kwart voor negen 's avonds een onderzoek instelde. Vanaf het politiebureau aan de Marco Pololaan in Kanaleneiland konden de agenten het licht van de bouwlampen, ongeveer een kilometer verderop, zien. Het kantoor in aanbouw staat op bedrijventerrein Papendorp, vlakbij knooppunt Oudenrijn.

De politiewoordvoerder vermoedt dat de bouwlampen waren geplaatst om inbraak te voorkomen. De lampen waren verkeerd afgesteld, waardoor ze niet het bouwterrein, maar de vliegtuigen beschenen.

Agenten zijn op het dak van het gebouw geklommen en hebben de lampen uitgezet. Het bouwbedrijf is verzocht de bouwlampen voortaan beter af te stellen. Het heeft geen boete gekregen.

Volgens een woordvoerster van Philips hebben de sterkste Philips-bouwlampen een vermogen van vijftienhonderd Watt, en leveren ze 36.300 lumen. Lumen is een eenheid voor lichtsterkte. Een gewone huiskamerlamp levert volgens de woordvoerster zeshonderd tot duizend lumen.

Een woordvoerster van de luchtverkeersleiding vermoedt dat de piloten, die boven Utrecht op ongeveer een kilometer hoogte vliegen, afgeleid werden door het felle licht.

Volgens haar hebben piloten van dalende vliegtuigen vaker last hebben van activiteiten op de grond. Voor het oplaten van grote hoeveelheden balonnen in de buurt van Schiphol bijvoorbeeld is daarom toestemming van de luchtverkeersleiding nodig.