Hans Vonk dirigeert een bijzonder fraai Beethovenconcert

Met Beethoven, in de Nederlandse concertzalen weer vaker dan voorheen gespeeld, is het klassieke symfonische orkestrepertoire back to basics. Zoals bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, dat dezer dagen onder leiding van Hans Vonk een exemplarisch geprogrammeerd Beethovenconcert geeft met het Vioolconcert en de Derde symfonie `Eroica', in 1803 een revolutionair werk dat de 19de-eeuwse muziek vergaand beïnvloedde.

Met Hans Vonk gaat het niet echt goed. Hij heeft, zoals hij uitlegt in een briefje aan het publiek, sinds vorige zomer last van restverschijnselen van het syndroom van Guillain-Barré. Die verhoogde vatbaarheid voor ontstekingen schakelde hem in 1988 een half jaar uit en bracht hem aan de rand van de dood. In een interview in deze krant in 1995 zei Vonk sindsdien het gevoel te hebben te dirigeren ,,in geleende tijd''.

Vonk loopt nu stram en dirigeert zittend. Concerten heeft hij nog niet hoeven missen, wel heeft hij afgezegd voor de serie voorstellingen van Mozarts Don Giovanni in april in het Amsterdamse Muziektheater. Vonk hoopt er weer bovenop te komen en wenste het publiek een plezierig concert toe: ,,Aan mij zal het niet liggen.''

Het ligt natuurlijk wel aan Vonk dat het zo'n bijzonder mooi Beethovenconcert is. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest speelt in perfecte balans met een bijna `authentieke' klank. Vonk dirigeert niet alleen degelijk, zorgvuldig en evenwichtig, maar in zijn `klassieke' aanpak demonstreert hij ook hoogstpersoonlijke aandacht voor detaillering en ritmiek. Hij varieert tussen bedachtzaam en uitbundig en haalt bovendien de blazerspartijen opvallend naar voren. En aan energie en vitaliteit ontbreekt het niet in de `Eroica': Vonk kwam telkens even overeind om accenten te geven en stampte soms driftig met zijn voet.

Het Vioolconcert werd zeer fraai gespeeld door Janine Jansen, die al eerder bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Valery Gergjev furore maakte in de vioolconcerten van Bruch en Tsjaikovski. In Beethoven begon ze met ingehouden lyriek en serene brille, maar in de cadensen kwam ze tot krachtig en zelfbewust muzikantesk spel. Dankzij Vonk en de prominent spelende invaller Bram van Sambeek groeide de uitvoering zelfs op verheffende wijze uit tot de wereldpremière van Beethovens Dubbelconcert voor viool en fagot.

De `Eroica' kreeg een indringende lezing, met een enerverend karaktervol klankbeeld in de tuttipassages, soms oproerig en ruig, de beroemde Marcia funebre monumentaal en martiaal, de slotdelen spannend en magistraal.

Concert: Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Hans Vonk m.m.v. Janine Jansen, viool. Gehoord: 10/1 De Doelen Rotterdam. Herh.: 11/1.