Stadsroutes

Cees Rutgers verbaast zich (Achterpagina, 27 december) over een ANWB-bord voor het Amstel-station in Amsterdam met daarop de aanduiding S111. Blijkbaar heeft hij vroeger niet zo goed opgelet: het systeem van Stadsroutes is zo'n 25 jaar geleden bedacht en ingevoerd en voorzover ik weet ook al weer verlaten door de gemeente. S101 t/m S113 pasten simpelweg niet bij het temperament van Amsterdammers (zoals Henk Hofland een jaar of vijf geleden heeft beschreven).

Hoe hij trouwens kan schrijven dat er in en om het Amstel-station ,,wonderlijk weinig veranderd is'', is mij een raadsel. Het station ligt momenteel voor een groot deel in puin; de stationshal is van een mooie open ruimte omgeknutseld tot een onoverzichtelijk winkelcentrumpje; het urinoir buiten altijd druk en vreselijk stinkend is allang dichtgemetseld; als hij zich buiten het station had omgedraaid, had hij de Amsterdamse Twin Towers gezien; en onder het spoor door is geen doorgaande route meer rechts langs het water naar de Berlagebrug, alleen een oprit naar het kantoor van de Philips top. Ook de smerigste fabriek van Amsterdam die ongeveer op die plek stond is er niet meer; elke week had de Amstel een ander vrolijk kleurtje en de omgeving een bijpassend aroma.