KPN weg bij publieke tv

KPN stopt met adverteren bij de publieke tv-zenders. Het telecomconcern adverteert voortaan alleen nog bij de zenders van de RTL Group en SBS Broadcasting. De STER, verkoper van reclametijd voor de publieke omroepen, loopt daardoor jaarlijks 5 miljoen euro omzet mis.

Dat heeft STER-directeur Julius Minnaar vanmorgen bevestigd. ,,We hadden al signalen gekregen, maar dit komt toch hard aan'', zegt hij. De STER zette vorig jaar voor 220 miljoen euro aan tv-commercials om.

KPN wil voortaan vooral inzetten op het zogenoemde cross-mediale adverteren. ,,Wij willen niet alleen in advertentieblokken aanwezig zijn, maar ook een relatie hebben met de programma's. Je kan je bijvoorbeeld voorstellen dat wij ons nieuwe product i-mode [internet via mobiele telefoon, red.] een rol willen laten spelen in een soap'', verklaart een zegsman van KPN. Bij de publieke omroepen is dergelijke bemoeienis van adverteerders met programma's niet toegestaan.

Het telecomconcern vindt het bovendien een voordeel dat RTL en SBS in het buitenland aanwezig zijn. ,,Wij zijn actief in Nederland, België en Duitsland, en daar zitten die zenders ook. Dat maakt het voor ons nog interessanter een deal met hen te sluiten.''

De STER gaat er niet vanuit dat KPN met zijn advertentiestrategie een nieuwe trend zet. Dat beeld wordt bevestigd door zeep- en voedingsfabrikant Unilever, een van de grootste televisieadverteerders. ,,Wij hebben vorig jaar nog een contract afgesloten voor drie jaar met de publieke omroepen, voor meer dan 200 miljoen gulden [90 miljoen euro, red]. De publieke omroepen hebben een stabiel aandeel aan kijkers van 37 tot 40 procent, en dat is voor ons belangrijk'', zegt een woordvoerder. In 2000 gaf Unilever 250 miljoen gulden uit aan tv-reclame. Het concern maakt ook gebruik van de ruime mogelijkheden van commcerciële zenders. Zo is het bijvoorbeeld sponsor van het RTL-programma Life & Cooking. ,,We bespreken dan met de redactie hoe wij bepaalde Unilever-producten goed naar voren kunnen laten komen in de uitzending.''