Endemol wil fors groeien in nieuwe media

Het mediaconcern Endemol, de grootste producent van televisieprogramma's in Europa, heeft hoge verwachtingen van nieuwe media als internet, mobiele telefonie en interactieve televisie. De omzet in die divisie moet over drie jaar 35 tot 40 procent van het totaal uitmaken. Nu bestaat ongeveer 6 procent (50 miljoen euro) van de totale omzet uit activiteiten in nieuwe media.

Endemol, opgericht door John de Mol en Joop van den Ende, is op zoek naar nieuwe markten omdat de groei in de productie van televisieprogramma's niet onbeperkt is. Vooralsnog is daar genoeg te doen. Volgens voorlopige cijfers nadert de omzet van het bedrijf over 2001 de 1 miljard euro. Het resultaat stijgt met 60 tot 70 procent tot ongeveer 140 miljoen euro. Dat heeft een woordvoerder van de onderneming vandaag bevestigd.

Endemol verwacht vooral veel van toepassingen voor mobiele telefonie. Vooral nu de snelheid van gegevensoverdracht toeneemt. ,,Er liggen geweldige mogelijkheden in die sector'', aldus de woordvoerder. ,,Wij kunnen daaraan bijdragen met de inhoud, zoals spelletjes. Vaak beginnen dat soort toepassingen bij televisieprogramma's.''

Endemol is eigendom van het Spaanse Telefónica. Al enige tijd gaan er geruchten dat dit Spaanse telecomconcern er vanaf wil, maar geen kopers kan vinden omdat die de vraagprijs te hoog zouden vinden. Een van de mogelijke kopers is het Duitse mediaconcern Bertelsmann, ook eigenaar van de RTL-televisiezenders in Nederland. In 2000 betaalde Telefónica 5,2 miljard euro in aandelen voor Endemol. Bij een verkoop zou Telefónica waarschijnlijk een fors boekverlies moeten accepteren.

Endemol-oprichter en creatief topman John de Mol verklaarde in enkele vandaag verschenen vraaggesprekken dat het Spaanse concern helemaal niet overweegt om het mediaconcern te verkopen. Volgens De Mol wordt er wel met de televisiezenders RTL gesproken, maar dan over uitbreiding van de bestaande banden.

Volgens De Mol kan Endemol de komende twee jaar veel betekenen voor Telefónica. Toch wil hij een eventuele verkoop niet helemaal uitsluiten. ,,Je kunt niet zes maanden vooruitkijken'', zei De Mol.