Tarief snel internet fors hoger

KPN Telecom verhoogt per 1 februari de tarieven voor de snelle internetverbinding (ADSL) met bijna 25 procent. Tot woede van de Consumentenbond, die van KPN eist dat het de verhoging terugdraait.

KPN verdedigt de forse tariefsverhoging met het argument dat ,,de inkomsten van de dienst op dit moment niet meer toereikend zijn om het huidige kwaliteitsniveau te handhaven''.

De Consumentenbond zegt dat KPN zijn klanten ,,in de fuik'' heeft laten lopen. Volgens de bond hebben die hebben vaak ten minste 300 gulden (150 euro) instapkosten betaald en kunnen zij met hun huidige abonnement bij een internetserviceprovider – zoals XS4all en Planet Internet – niet naar een andere vorm van ADSL overstappen. KPN wijst in zijn gisteren verstuurde brief aan zijn klanten bovendien niet op de mogelijkheid om het contract te beëindigen, en ook geeft KPN geen termijn aan waarvoor de nieuwe tarieven gaan gelden, zo reageert de bond in een persverklaring.

Een woordvoerder van de Opta, de toezichthouder op de telecommarkt, zei vanmorgen dat de Opta niets tegen de tariefsverhoging kan doen, omdat in de telecomwet niets over internet is geregeld. Hij hekelde overigens de ,,abrupte'' verhoging. De Consumentenbond wil dat staatssecretaris De Vries (Verkeer en Waterstaat) een noodmaatregel neemt, waardoor de Opta kan ingrijpen. En voor de langere termijn wil de Consumentenbond dat de consumentenwetgeving wordt aangepast, zodat ,,dit soort oneerlijke handelspraktijken worden verboden''.