Stille kwartiermaker

Baron Floris van Pallandt wordt per 1 april de nieuwe bestuursvoorzitter van KLM-dochter Transavia. De 47-jarige Van Pallandt wordt daardoor opnieuw een soort speciale kwartiermaker voor KLM, dat met Basiq Air van Transavia en Buzz over twee zogeheten `lowcostcarriers' binnen de KLM-groep beschikt die passagiers zonder hocus pocus of uitgebreide service tegen bodemprijzen naar hun bestemming vliegen. In Engeland is Van Pallandt momenteel directeur van KLM-UK en Buzz. Met KLM UK verbindt Van Pallandt een groot aantal locaties in Groot-Brittannië met het wereldwijde netwerk van de KLM via Schiphol en met Buzz is hij actief in het segment van de `lowcostcarriers', waarin hij het moet opnemen tegen de Ryanairs en de Easyjets. ,,Twee totaal verschilende activiteiten'', beaamt de KLM-directeur. ,,Het grootste probleem is te voorkomen dat die werkzaamheden klutsen.''

Bij Transavia treft Van Pallandt een bedrijf aan met een soortgelijk hybride karakter als KLM UK/Buzz. Want ook Transavia is vorig jaar met Basiq Air toegetreden tot het clubje discountmaatschappijen in de luchtvaart. KLM-topman Leo van Wijk liet afgelopen maandag in een interview met het Financieele Dagblad al doorschemeren blij te zijn met een man als Van Pallandt, een van de weinige directeuren binnen het bedrijf die praktijkervaring heeft met discountmaatschappijen. ,,Van Pallandt kan zijn kennis en ervaring van een discountmaatschappij nu bij Basiq Air gaan inzetten'', denkt Van Wijk.

Waar British Airways zijn discountmaatschappij Go al na een jaar de deur uitdeed, slaagt KLM er met Buzz aardig in het hoofd boven water te houden in dit segment. Dit jaar denkt KLM breakeven te draaien met Buzz. Het is de bedoeling dat Van Pallandt dat kunstje een jaar later ook met Basiq Air bij Transavia uithaalt.

De huidige directievoorzitter van Transavia, Peter Legro, gaat met pensioen en is ,,erg blij'' met de komst van Van Pallandt. Zelf is Legro, al sinds april 1979 werkzaam bij Transavia, jaren het boegbeeld geweest van het bedrijf. Legro had al bemoeienis met de onderneming toen KLM de Transavia-aandelen overnam van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschapij (KNSM), die op zijn beurt weer is opgegaan in Nedlloyd.

Met de benoeming van Van Pallandt is duidelijk geworden dat KLM de beslissingen neemt bij Transavia. Hoewel Legro naar de buitenwereld altijd de schijn van onafhankelijkheid probeert uit te dragen, ben je als dochter van KLM als Transavia-directeur natuurlijk niet meer dan een zetbaas. Legro: ,,Als je geen aandelen in een bedrijf hebt, ben je in feite altijd een zetbaas. Het is altijd de policy geweest van KLM ons vrij te laten. Het belangrijkste voor KLM is dat Transavia goed past en functioneert binnen de groep. Dat zal met de komst van een echte KLM'er als Van Pallandt niet wezenlijk veranderen, denk ik.''

Van Pallandt is bij KLM een stille kracht met bijzondere kwaliteiten, vinden zijn collega's. Al wordt dat niet van de daken geschreeuwd. Van Pallandts voorganger bij KLM UK, H. Essenberg, laat via een KLM-woordvoerder weten het ,,een beetje incestueus te vinden wanneer de ene KLM-directeur complimentjes gaat uitdelen aan de andere directeur''.

Bij discountmaatschappij Easyjet doet eveneens een woordvoerder het woord via de directie. ,,Van Pallandt heeft met KLM de succesformule gewoon van ons afgekeken en gekopieerd'', klinkt het enigszins afgemeten.