Prijzenslag in VS kan ook Ahold raken

Ahold klinkt vrij optimistisch over zijn Amerikaanse activiteiten. Het Nederlandse voedings- en detailhandelsconcern, dat zo'n 60 procent van zijn omzet in de VS behaalt, heeft zojuist voorspeld dat de winst per aandeel dit jaar met 15 procent zal stijgen. Het Amerikaanse Kroger heeft daarentegen net zijn winstverwachtingen voor het komende boekjaar naar beneden bijgesteld als gevolg van een daling van de consumptie in de VS. Korger heeft ook een prijzenslag aangekondigd. Op dit moment heeft Ahold daar niet zoveel last van, omdat de winkels van de twee concerns zich grotendeels in verschillende delen van het land bevinden. En de strategie van Wal-Mart, een andere Amerikaanse concurrent, om marktaandeel te veroveren door uitbreiding van zijn megasupermarkten, zal waarschijnlijk worden ingetoomd door bestemmingsplannen in het noordoosten van de VS, waar Ahold het grootste deel van zijn omzet boekt. Toch kunnen de prijzenslag van Kroger en de uitbreidingsdrift van Wal-Mart uiteindelijk wel gevolgen hebben voor de winstgevendheid van de Amerikaanse detailhandelssector. Dan zou ook Ahold dat voelen.

De Amerikaanse recessie heeft al gevolgen gehad. Volgens Ahold is de detailhandelsomzet in de VS in heel 2001 met 2,6 procent gestegen, maar in het laatste kwartaal met 0,4 procent gedaald. Ook als je buitengewone factoren als sneeuwstormen en verschoven vakanties buiten beschouwing laat, is de groei in dat kwartaal teruggelopen tot 1,2 procent. De cateringdivisie, die gevoelig is voor de gang van zaken in de horeca, kende een omzetgroei van bijna 11 procent op jaarbasis, maar zag die groei na 11 september afvlakken naar 7 procent.

Door zijn gevoeligheid voor de Amerikaanse economie worden de aandelen van Ahold verhandeld met een korting van bijna 30 procent ten opzichte van zijn voornaamste Europese concurrenten, het Franse Carrefour en het Britse Tesco, op basis van de verwachte winst vóór rente en belastingen. De koers van Ahold wordt ook gedrukt door de belangstelling die het concern heeft geuit voor de overname van een Europese supermarktketen, teneinde meer evenwicht te brengen in de geografische herkomst van zijn omzet. De problemen die Carrefour ondervindt na de aankoop van branchegenoot Promodes tonen duidelijk aan hoe moeilijk dat kan zijn.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld