Een vrouw vindt moeilijk een sponsor

Dertien vrouwen rijden mee in de Dakar-rally. Pas na een prestatie nemen de mannen je serieus, zegt Jutta Kleinschmidt, vorig jaar winnares van het vrouwenklassement.

De kniebeschermers. Volgens motorrijdster Andrea Mayer maken de kunststof beschermkappen het grote verschil tussen de mannen en de vrouwen in de Dakar-rally. Na een dag racen stinken die van de jongens een uur in de wind, zegt de 34-jarige Duitse. ,,Als je 's nachts naast elkaar ligt, kan ik van de stank soms niet slapen.''

De Zweedse motorrijdster Maria Sandell vindt dat mannen te veel met hun spierballen rijden. Wat vrouwen fysiek tekortkomen op zware parcours compenseren ze vaak met slimheid, zegt ze. ,,In de woestijn zie ik jongens die dwars door een hoog duin proberen te rijden. Vaak ben ik sneller door een kleine omweg te maken.''

Mayer en Sandell zijn twee van de dertien vrouwelijke deelnemers aan de zwaarste off-roadrally ter wereld. Een kleine minderheid vergeleken met de 421 mannen die twee weken geleden aan de woestijnrit begonnen.

Bij de motoren en de auto's bestaat een Lady's Cup. Maar wat stellen zulke klassementen voor met slechts vijf vrouwen achter het stuur en vier op een motorfiets? (Verder zijn er nog vier vrouwelijke navigatoren). Voor het overige maakt de organisatie geen onderscheid tussen de seksen. De vrouwen rijden hetzelfde parcours en voor hen gelden dezelfde regels. Speciale voorzieningen zijn er evenmin. Als in een bivak al wasgelegenheid is, moet die door alle deelnemers worden gedeeld.

,,Een douche nemen is een probleem'', bevestigt Hench Chaoud. ,,Bij ons in Tunesië heb je douches met een rits, maar hier niet. En als ik naar het toilet moet, rijd ik met de auto een eind de duinen in.''

De 36-jarige Tunesische wil de rally koste wat kost uitrijden. ,,In mijn land word ik als een ster behandeld. De media geven veel aandacht aan mijn optreden hier. Voor vrouwen in de Arabische wereld ben ik, geloof ik, een voorbeeld.''

Chaoud is directeur van een marketingbureau. Ze is niet rijk genoeg om zelf een jeep te kopen. Om de deelnamekosten aan de rally te drukken huurde ze in Frankrijk een speciaal geprepareerde Toyota Landcruiser. Maar zonder overheidssteun had ze niet aan de start gestaan. Trots vertelt Chaoud over haar 22 minuten durende onderhoud met de Tunesische president. ,,Hij staat volledig achter mijn deelname. Dat ik mee kan doen heb ik aan hem te danken.''

Zijn vrouwen zich meer bewust van het gevaar en nemen ze minder risico? Toen de Franse motorrijder Jean Brucy zaterdag was gevallen, scheurden zeker vijftien collega's langs. De enige rijder die stopte om te informeren naar de toestand van Brucy was Andrea Mayer. ,,Dat was omdat ik zijn motor herkende. Ik ben goed met Jean bevriend'', zegt de tengere Duitse. ,,Ik ben goed in navigeren en handig in het vermijden van hindernissen. Zo compenseer ik mijn gebrek aan spierkracht met de mannen.''

Een geval apart is Martyna Wojciechowska. De 28-jarige Poolse, die achter het stuur van een Toyota haar eerste `Dakar' rijdt, zat op haar tiende al op de motorfiets. Op haar zestiende begon ze met autorijden, een jaar later reed ze haar eerste rally. ,,Ik heb me altijd een jongen gevoeld. Ik deed aan diepzeeduiken, parachutespringen en pistoolschieten.''

Toen de presentatrice van de Poolse editie van Big Brother wegens haar hobby's voor een halve jongen werd uitgemaakt, stak ze voor haar gevoel de draak met de roddelpers door voor Playboy te poseren. Op de uitklapfoto giet ze in een garage een blik motorolie over zichzelf uit. ,,Met vrouwen heb ik altijd problemen'', zegt Wojciechowska, ,,met mannen nooit.'' Wat ze gaat doen als ze Dakar haalt? ,,De derde Big Brother presenteren. En in september ga ik een recordpoging doen. Het record met een auto rond de wereld reizen staat op 65 dagen. Dat moet sneller kunnen.''

De enige vrouw die met de mannen kan wedijveren is Jutta Kleinschmidt. De 39-jarige Duitse is de koningin van de duinen. Als eerste vrouw won zij vorig jaar de Dakar-rally. Op dit moment staat ze met haar Mitsubishi op de derde plaats in het klassement. ,,Voor een vrouw is het moeilijker om sponsors te vinden'', zegt ze na afloop van de elfde etappe. ,,Geldschieters nemen je als vrouw pas serieus als je een prestatie hebt geleverd. Vorig jaar won ik de rally met een privé-auto. Pas na die zege kreeg ik een fabrieksauto.''

De toprijders nemen Kleinschmidt nu serieus. Haar zal niet gebeuren wat Andrea Mayer twee jaar geleden overkwam. Toen de motorrijdster in de rally de Zuid-Afrikaan Alfie Cox passeerde, zette de profrijder alles op alles om haar weer in te halen. 's Avonds op het bivak zei Cox: ,,If this woman beats me, I stop racing at all!''