Argentinië kost Ahold 100 mln

De devaluatie van de Argentijnse munt, de peso, bezorgt supermarkt- en voedingsbedrijf Ahold een mogelijke strop van 100 miljoen euro (220 miljoen gulden). Het concern (Albert Heijn, Etos en vele buitenlandse supermarkten) reserveert dit bedrag om de koersverliezen van de Argentijnse munt op te vangen.

De voorziening wordt genomen in het vierde kwartaal van afgelopen jaar en is noodzakelijk omdat het onzeker is geworden of Disco de obligatieleningen (totale waarde: 350 miljoen dollar) kan aflossen die de supermarktketen heeft gesloten met de joint venture die voor de helft in handen is van Ahold. De andere partner in de joint venture is Velox Retail.

Veel beleggers schrokken van de omvang van deze voorziening, die Ahold gisteren bekendmaakte. Gisteren daalde het aandeel op de beurs met 3,3 procent en vanochtend kwam daar 4,3 procent bij.

De omzet van Disco nam vorig jaar af, maar de supermarkt presteerde beter dan de concurrenten. De verkopen van andere belangrijke supermarkten van Ahold in Latijns Amerika (Brazilië, Chili en Guatamala) stegen. In totaal daalde de omzet van Ahold in deze regio, die te maken heeft met economische tegenwind, met 3,7 procent tot 4,9 miljard euro. Dat is 7 procent van de concernomzet.

Gisteren maakte Ahold zijn omzetgroei over 2001 bekend, op 7 maart presenteert het bedrijf ook de gedetailleerde winstcijfers. De omzet is het afgelopen jaar met 27 procent gestegen tot bijna 67 miljard euro (147 miljard gulden), wat in de lijn is met de verwachtingen van de analisten. De omzet steeg vooral door overnames van bedrijven. De autonome omzet steeg met 6,4 procent.

Het supermarktconcern herhaalde de voorspelling dat de winst per aandeel over 2001 met ongeveer 15 procent stijgt, exclusief valuta-invloeden, afschrijving van goodwill en eenmalige lasten in verband met acquisities en het compenseren voor de devaluatie van de peso. Bestuursvoorzitter Cees van der Hoeven: ,,Recente acquisities zullen naar verwachting onze winstgroei verder versterken, met name in de tweede helft van 2002 en daarna.''

De omzet van Ahold in de Verenigde Staten groeide met 27 procent tot 35 miljard dollar (88 miljard gulden). De effecten van de terreuraanvallen op 11 september bleven volgens het bedrijf beperkt. Alleen de autonome omzetgroei van de snel groeiende foodservice-activiteiten viel iets terug.

In Europa nam de omzet met 31 procent toe tot 22 miljard euro (48 miljard gulden).