Opmars van Franse auto's in Nederland

In Nederland zijn vorig jaar 530.287 auto's verkocht. Dat is een daling van 12 procent ten opzichte van het recordjaar 2000 toen in totaal 597.623 personenwagens werden afgezet. ,,Maar de cijfers van 2000 zijn enigszins geflatteerd omdat veel mensen vanwege een lagere BTW-heffing op het kenteken hun auto in dat jaar hebben laten registreren'', zegt Cees Boutens van de RAI Vereniging.

De teruglopende economie is slechts voor een deel verantwoordelijk voor de lagere autoverkopen vorig jaar volgens de RAI-man, want veel automerken in het duurdere segment van de markt als Mercedes-Benz, BMW, Lexus en Volvo zagen hun verkopen opnieuw stijgen. De gedachte dat in het jaar voorafgaande aan de introductie van de euro veel auto's zijn betaald met zwarte guldens dringt zich daarbij op. ,,Maar te bewijzen valt zoiets natuurlijk nooit'', zegt Boutens. Dat er echter niet zo gemakkelijk meer geld wordt uitgegeven aan auto's blijkt uit het topsegment van de markt, waar extravagante merken als Ferrari, Bentley, Rolls Royce marktaandeel verloren. Alleen het Duitse sportmerk Porsche wist zich in dit segment te handhaven.

De bulk van de markt wordt echter gevormd door de zogeheten middenklassers, waarvan een groot aantal wordt geleased. Opel is nu al meer dan dertig jaar marktleider in Nederland en verstevigde ook vorig jaar zijn positie ten opzichte van de eeuwige nummer twee, Volkswagen. Beide Duitse fabrikanten verkochten aanzienlijk minder auto's in Nederland. Opel werd met een tegenslag geconfronteerd. Het best verkopende model, de Astra, werd voorbijgestreefd door de Peugeot 206, waarvan 22.000 auto's werden verkocht. De 206 is daarmee het boegbeeld van het Franse autosucces, want zowel Peugeot als Citroën (PSA) maakten een onstuimige opmars in Nederland. Renault verkocht wat minder, maar staat toch op winst.

Onder de verliezers bevinden zich Fiat en de Japanse en Koreaanse merken. Sinds Chrysler is overgenomen is door Daimler-Benz is voor de Europese markt een agressief verkoopprogramma in werking gezet. In Nederland heeft dat vorig jaar een verkoopstijging voor Chrysler opgeleverd van 11 procent.