NS: onderhoud treinen terecht naar buitenland

Het is niet waar dat sprinters van de NS in het buitenland gerepareerd worden, omdat in Nederland door een bezuinigingsmaatregel van NS geen onderdelen beschikbaar zijn. Dat stelt een woordvoerder van de NS in reactie op een ingezonden brief van hoofdconducteur M.M.M. van Veen gisteren in deze krant.

De hoofdconducteur deed, in weerwil van wat hij noemt een ,,spreekverbod'' voor NS-personeel, een boekje open over een aantal misstanden binnen het bedrijf. Zo zou de directie een aantal jaren geleden de ,,oekaze'' hebben uitgevaardigd dat onderdelen alleen nog besteld mogen worden op het moment dat ze nodig zijn, zodat ,,de magazijnen nu leeg zijn, de diverse werkplaatschefs ander werk gezocht hebben, treinen de ene dag worden opgelapt met treindelen van andere treinstellen'' en ,,de volgende dag weer met een ander defect bij de werkplaatsen terugkomen''. Ook zouden sprinters om deze reden in het buitenland worden gerepareerd.

De NS-woordvoerder bevestigt dat sinds de verzelfstandiging van de NS in 1995, waarna de overheidsbijdrage geleidelijk werd gereduceerd tot nul, onder meer is bezuinigd op het materieel. ,,Daarbij zijn hier en daar wat grenzen overschreden, dat is door onder meer onze directeur herhaaldelijk in interviews gezegd.'' Maar dat sprinters daarom in het buitenland worden gerepareerd noemt hij ,,onzin''. ,,Ten eerste betreft het geen reparaties maar een grote revisie. Dat moet Europees worden aanbesteed. Gezien de achterstand in onze onderhoudsbedrijven – de capaciteit hier is keihard nodig voor het dagelijkse onderhoud – laten we dat inderdaad in het buitenland doen. Dat was dus een bewuste keuze.'' De sprinters zullen in opdracht van het concern Bombardier waarschijnlijk worden gereviseerd in Denemarken.

De hoofdconducteur stelde verder in zijn brief dat de zogeheten `bijsturing', de NS-afdeling die bij calamiteiten regelend optreedt, voor conducteurs en machinisten vaak slecht of niet bereikbaar is. Volgens de NS-woordvoerder zijn er inderdaad ,,problemen in de communicatieve- en regelsfeer'', maar heeft de directie eind vorig jaar al besloten de `bijsturing' met 48 arbeidsplaatsen uit te breiden om deze op te lossen. Ook komen er ,,extra communicatieverbindingen'' voor het rijdend personeel.

Overigens is volgens de NS-woordvoerder geen sprake van een spreekverbod voor het personeel, maar is de afspraak dat personeel via daarvoor aangestelde persvoorlichters contact heeft met de pers.