Ambitie Vizzavi mislukt

Vizzavi, de in mei van 2000 met veel fanfare gelanceerde multimedia-portal van Vodafone en Vivendi, schrapt 100 banen en verliest zijn topman.

De bekendmaking door beide Europese concerns gisteren betekent volgens waarnemers dat zij hun ambitieuze plan om met het Amerikaanse AOL en Yahoo te concurreren in feite laten varen.

Vizzavi moest hét Europese internetportal worden waarop de inmiddels 94,5 miljoen abonnees van Vodafone en Vivendi met hun mobieltjes, andere draagbare elektronische apparatuur, breedband-tv en pc's allemaal toegang konden krijgen. Het Britse mobiele-telecomconcern Vodafone en het Franse mediaconcern Vivendi investeerden samen 1,6 miljard dollar (tot 2003) in het platform.

Maar breedband-tv slaat in Europa niet aan en mobiel internetten evenmin, ondanks de invoering van GPRS-technologie, de voorloper van UMTS. Maar 6,3 miljoen abonnees van Vodafone en Vivendi maken van Vizzavi gebruik (in Nederland aangeboden door Vodafone's dochter Libertel).

Het mislukken van het Vizzavi-model schept volgens analisten gunstige kansen voor i-mode, het platform van het Japanse mobiele-telecomconcern NTT Docomo dat begin dit jaar door Docomo's Europese bruggenhoofd KPN Mobile in Nederland, België en Duitsland (via dochter E-plus) zal worden ingevoerd.

Zowel Vivendi als Vodafone gaat er van uit dat hun platform Vizzavi eind 2003 `break-even' zal draaien. In de zes maanden tot 1 oktober vorig jaar maakte Vizzavi een verlies (vóór belasting, afschrijving, goodwill en rente) van 86 miljoen pond.